Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
Päivämäärä
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaisia haasteita huono-osaisen alueen koulun pedagoginen henkilökunta kohtaa, sekä millaisilla keinoilla he pyrkivät vastaamaan haasteisiin koulun arjessa. Tutkimus on ajankohtainen, sillä koulusegregaatio on kasvava ilmiö yhteiskunnassamme. Maassamme on kuitenkin tutkimuksellisesti vielä varsin vähän tietoa siitä, millaisia haasteista huono-osaistuneiden alueiden koulut arjessaan kohtaavat. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys perustuu koulutukselliseen tasa-arvoon, jota alueellisesta eriytymisestä johtuva koulusegregaatio haastaa.
Tutkimusaineisto kerättiin yhdeltä huono-osaisen alueen koululta ja se koostui seitsemän pedagogisen henkilökunnan jäsenen haastatteluista (N=7). Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina helmi-maaliskuussa 2024, ja se analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset jaettiin molempien tutkimuskysymysten osalta kolmeen pääluokkaan: 1) Oppilas, 2) Pedagoginen henkilökunta ja 3) Resurssit. Tuloksista voidaan havaita pääluokkien keskinäinen vuorovaikutus: yhden pääluokan haasteet heijastuvat myös muihin luokkiin. Vastaavasti myös yhden pääluokan haasteisiin vastaaminen voi vähentää haasteita muissa pääluokissa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tutkimuskoululla näyttäytyy moninaisia haasteita, kuten oppilaiden käytösongelmia ja opetuksen eriyttämisen haasteita. Henkilökunta vastasi haasteisiin esimerkiksi tarjoamalla oppilaille yksilöllistä tukea ja hyödyntämällä henkilöstöresursseja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
Lasonen, Vivia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koulun pedagogisen henkilökunnan erilaisia käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä. Tutkimus toteutettiin fenomenografista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen ... -
Elokuva-arvio ja kirja-arvio: Hard to Break – Koulu ja eriarvoisuus
Hietamäki, Sari (Valtiotieteellinen yhdistys, 2024)Kaksi nykynuorten elämää, eriytymistä ja eriarvoisuutta valottavaa teosta tarjoavat ohittamattoman aikalaisanalyyttisen kuvan suomalaisen koulun ja nuorison tilasta. -
Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
Itämäki, Pauliina (2023)Tutkimuksessani tarkastelen tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden edistämistä ammatillisen koulutuksen opettajien sekä nuorisotyöntekijöiden näkökulmasta. Keskityn tarkastelemaan, tunnistavatko haastateltavat sukupuolenmukaista ... -
Syntyperän, taustan ja varallisuuden rajoittamatta : koulutuksellisen tasa-arvon ja syrjäytymisen diskurssien rakentuminen valtioneuvoston hallitusohjelmissa vuosina 1995-2015
Kröger, Mari (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten valtioneuvoston hallitusohjelmissa konstruoidaan koulutuksellista tasa-arvoa ja syrjäytymistä tai syrjäytymisen ehkäisemistä. Vuotta 2015 on luonnehdittu koulutuspolitiikan ja ... -
Koulutuksellisen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa
Siekkinen, Kirsi (University of Jyväskylä, 2017)In this research the interest was to understand the discursive formation of educational equality in political texts concerning the national core curriculum in Finland in the beginning of 2010s. The research problem was ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.