Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLindroos, Kia
dc.contributor.authorNiskanen, Jonatan
dc.date.accessioned2024-06-12T05:43:32Z
dc.date.available2024-06-12T05:43:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95766
dc.description.abstractTutkielma tutkii Perussuomalaisten populismin kannatusta eduskuntavaaleissa 2011 ja 2019. Kannatusta tutkitaan soveltamalla kolmea kysyntätekijäteoriaa, tietoisuus ja mielipide hypoteesia, sosioekonomista marginalisaatioteoriaa sekä sitoutuneen edustajan mallia. Tarkoitus on saada lisää tietoa siitä, mitkä tekijät nostivat Perussuomalaisten kysyntää pelkästään vaaleissa 2011 tai 2019, sekä molemmissa. Näin tiedämme, millaiset asiat luovat kysyntää populismille, kuten esimerkiksi maahanmuuttovastaisuudelle sekä EU-kriittisyydelle. Tutkielma tukeutuu laajaan teoreettiseen pohjaan määritellessään populistisen puolueen, populismin sekä kysyntätekijäteoriat. Metodi tutkielmassa on case tutkimusmenetelmä. Case tutkimusmenetelmä mahdollistaa eduskuntavuosiin tarkentumisen sekä yksittäisten vuosien tulosten vertailun. Näin ollen on mahdollista saada kuva siitä, mitkä kysyntätekijät ovat muuttuneet 2010-luvulla ja, mitkä pysyneet samoina. Tutkielmassa havaittiin, että Perussuomalaisten kannatuksen kysyntätekijät vaaleissa 2011 erosivat hieman vaaleista 2019 äänestäjäpohjan muutoksen myötä. Vuoden 2011 vaaleissa vahvimmat kysyntätekijät Perussuomalaisten kannatukselle olivat maahanmuuttokriittisyys ja muutoshalu politiikkaan. Vuoden 2019 vaaleissa maahanmuuttovastaisuus ei ollut enään tärkein kysyntätekijä vaan eniten kysyntää aikaansai äänestäjien talouspessimismi sekä huoli omasta taloudellisesta tulevaisuudesta. Yksilön korostunut rooli esimerkiksi työmarkkinoilla aiheutti huolta ja äänestäjät kaipasivat valtiolta vahvempaa roolia kansalaisten tukemisessa. 2010-luvun vahvin kysyntätekijä oli kuitenkin huoli omasta toimeen tulosta, joka heijastui sitten kannatukseen eri tavoin. Yhteenvetona, äänestäjän sosioekonominen status oli molemmissa vaaleissa vahva tekijä luomassa kysyntää Perussuomalaisten populismille.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.subject.otherPerussuomalaiset
dc.subject.otherkysyntätekijät
dc.subject.othersosioekonominen status
dc.titleTarjonta vastaa kysyntään : case tutkimus Perussuomalaisten populismin kannatuksen kysyntätekijöistä eduskuntavaaleissa 2011 ja 2019
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124533
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysomaahanmuutto
dc.subject.ysopopulismi
dc.subject.ysoeduskuntavaalit
dc.subject.ysopuolueiden kannatus
dc.subject.ysopolitiikka
dc.subject.ysomielipiteet
dc.subject.ysoäänestäminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot