Show simple item record

dc.contributor.advisorKajander, Kati
dc.contributor.advisorMoate, Josephine
dc.contributor.authorPäivärinta, Pinja
dc.date.accessioned2024-06-11T09:23:31Z
dc.date.available2024-06-11T09:23:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95741
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja yhteistyön toimivuudesta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden näkökulmasta. Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia tutkitaan koko päiväkodissa olon ajalta, nivelvaiheessa sekä peruskoulussa olon ajalta. Tutkimus on toteutettu laadullisesti ja se pohjautuu fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimusaineisto on kerätty neljällä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysointi on toteutettu teemoitellen. Tutkimuksen perusteella haastateltavat arvostavat suomalaista koulujärjestelmää. Kokemukset nivelvaiheiden sujuvuudesta ovat pääosin positiivisia ja tutkimuksessa tunnistetaan useita nivelvaiheita tukevia tekijöitä. Merkittävimpiä nivelvaiheita tukevia tekijöitä ovat huoltajien kokemus kasvatusalalla työskentelystä, informaation riittävyys sekä sujuva yhteistyö. Suhteet päiväkodin ja koulun opettajiin ovat suurelta osin toimivat ja yhteistyön määrä sekä laatu koetaan riittäviksi. Kulttuuriset erot eivät juurikaan vaikuttaneet haastateltavien yhteistyökokemukseen opettajien kanssa, mutta kielelliset haasteet heikentävät yhteistyökokemusta. Haastateltavat kokevat, että koulukulttuuriset erot ovat merkittäviä. Haastatteluissa korostui, että tarve henkilökunnan tuelle on suurempaa varhaiskasvatuksessa.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherulkomaalaistaustainen
dc.subject.othersuomalainen peruskoulu
dc.subject.othersuomalainen varhaiskasvatus
dc.subject.othernivelvaihe
dc.titleUlkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406114509
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysoesiopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright