dc.contributor.advisor | Kajander, Kati | |
dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Päivärinta, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T09:23:31Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T09:23:31Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95741 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja yhteistyön toimivuudesta monikielisyyden ja -kulttuurisuuden näkökulmasta. Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia tutkitaan koko päiväkodissa olon ajalta, nivelvaiheessa sekä peruskoulussa olon ajalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisesti ja se pohjautuu fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimusaineisto on kerätty neljällä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analysointi on toteutettu teemoitellen.
Tutkimuksen perusteella haastateltavat arvostavat suomalaista koulujärjestelmää. Kokemukset nivelvaiheiden sujuvuudesta ovat pääosin positiivisia ja tutkimuksessa tunnistetaan useita nivelvaiheita tukevia tekijöitä. Merkittävimpiä nivelvaiheita tukevia tekijöitä ovat huoltajien kokemus kasvatusalalla työskentelystä, informaation riittävyys sekä sujuva yhteistyö. Suhteet päiväkodin ja koulun opettajiin ovat suurelta osin toimivat
ja yhteistyön määrä sekä laatu koetaan riittäviksi. Kulttuuriset erot eivät juurikaan vaikuttaneet haastateltavien yhteistyökokemukseen opettajien kanssa,
mutta kielelliset haasteet heikentävät yhteistyökokemusta. Haastateltavat kokevat, että koulukulttuuriset erot ovat merkittäviä. Haastatteluissa korostui, että tarve henkilökunnan tuelle on suurempaa varhaiskasvatuksessa. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ulkomaalaistaustainen | |
dc.subject.other | suomalainen peruskoulu | |
dc.subject.other | suomalainen varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | nivelvaihe | |
dc.title | Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406114509 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |