Teachers’ views on methods to increase teaching of social and emotional skills and prevent digital distraction in middle school
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
In recent years, middle school students’ academic success and well-being have been decreasing in Finland. Increasing the teaching of social and emotional skills and reducing digital distraction have the potential to address these issues. Both social and emotional skills, as well as preventing digital distraction, have been studied to support students’ academic success and well-being. This study explores Finnish teachers’ perspectives on methods to increase the teaching of social and emotional skills and prevent digital distraction in middle school education. The main research questions are related to the methods that Finnish teachers would use to increase the teaching of social and emotional skills and to prevent digital distraction in middle school education. The study used thematic interviews and thematic analysis to find out what methods teachers would use. Methods were explored separately for both social and emotional skills and digital distraction regarding the following themes: teaching in a classroom environment, Finnish curriculum and teaching content, learning outside of school, and teacher training and guidance. A total of eight teachers were interviewed to gather their views. The findings indicate that teachers identified various methods for increasing social and emotional skills, such as practicing these skills during class hours, encouraging students to engage in hobby activities, as well as providing training and guidelines on integrating these skills into teaching. For preventing digital distraction, teachers mentioned methods such as managing students’ phone use, increasing students’ social and emotional skills, holding discussions with parents, and increasing teachers’ authority. Many of the mentioned methods have also been supported by previous research. This research contributes to the understanding of teachers’ perspectives on integrating social and emotional skills into education and addressing digital distraction, providing insight on what methods could be beneficial to use in education.
...
Viime vuosina oppilaiden opintomenestys ja hyvinvointi ovat heikentyneet Suomen yläkouluissa. Sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opetuksen lisääminen ja digilaitteiden aiheuttaman tarkkaamattomuuden vähentäminen voivat auttaa näiden ongelmien ratkaisemisessa. Sekä sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen lisäämisen että digilaitteiden aiheuttaman tarkkaamattomuuden ehkäisemisen on tutkittu tukevan oppilaiden opintomenestystä ja hyvinvointia. Tämä tutkimus tutkii suomalaisten opettajien näkemyksiä keinoista lisätä sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opetusta sekä vähentää digilaitteiden aiheuttamaa tarkkaamattomuutta yläkoulun opetuksessa. Päätutkimuskysymykset liittyvät niihin keinoihin, joita suomalaiset opettajat käyttäisivät lisätäkseen sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opetusta ja vähentääkseen digilaitteiden aiheuttamaa tarkkaamattomuutta yläkoulun opetuksessa. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastatteluja ja teema-analyysia selvittämään, mitä keinoja opettajat käyttäisivät. Keinoja tutkittiin erikseen sekä sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen että digilaitteiden aiheuttaman tarkkaamattomuuden suhteen seuraavien teemojen mukaan: opetus luokkahuone ympäristössä, Suomen opetussuunnitelma ja opetuksen sisältö, oppiminen koulun ulkopuolella sekä opettajien koulutus ja ohjaus. Yhteensä kahdeksaa opettajaa haastateltiin heidän näkemystensä keräämiseksi. Tulokset osoittavat, että opettajat tunnistivat erilaisia keinoja sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen kehittämiseksi, kuten näiden taitojen harjoittaminen oppituntien aikana, oppilaiden kannustaminen harrastustoimintaan sekä koulutuksen ja ohjeiden tarjoaminen näiden taitojen integroimiseksi opetukseen. Digilaitteiden aiheuttaman tarkkaamattomuuden vähentämiseksi opettajat mainitsivat keinoja, kuten oppilaiden puhelimen käytön hallinta, oppilaiden sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen lisääminen, keskustelut vanhempien kanssa sekä opettajien auktoriteetin lisääminen. Monien mainituista keinoista on tutkittu olevan hyödyllisiä myös aiemmissa tutkimuksissa. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä opettajien näkemyksistä sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen integroimisessa opetukseen ja digilaitteiden aiheuttaman tarkkaamattomuuden käsittelemisessä, tarjoten näkemyksiä siitä, mitä keinoja voitaisiin hyödyntää opetuksessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Elementary school teachers' experiences of implementing the Teacher Classroom Management Method : Case study in Finland
Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi (International Society for Technology Education and Science, 2023)The diversity of pupils and their different difficulties challenge teachers' skills and methods in teaching. Some behavioral challenges require rapid intervention and a multidisciplinary and interdisciplinary approach from ... -
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ... -
Student behavioral engagement as a mediator between teacher, family, and peer support and school truancy
Virtanen, Tuomo; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Kuorelahti, Matti (Pergamon Press, 2014)This study investigated the associations between student's behavioral engagement; teacher, family, and peer emotional support; and school truancy. Student-reported data of 821 Finnish junior high school students were ... -
How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden?
Pantić, Nataša; Sarazin, Marc; Coppe, Thibault; Oral, Didem; Manninen, Eveliina; Silvennoinen, Kaisa; Lund, Anna; Hökkä, Päivi; Vähäsantanen, Katja; Li, Shupin (Elsevier, 2024)This study examines how teachers exercise relational agency - working flexibly with other actors in their social networks to support migrant students. Teachers and other staff members from 7 schools in Scotland, Finland ...