Opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopiskelussa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tekoäly on yleistynyt yhteiskunnassa viime vuosina. Se on monipuolisen tutkimuksen ja julkisen keskustelun kohteena. Erityisesti tekoälyn vaikutuksesta korkeakouluopiskeluun on oltu kiinnostuneita. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä korkeakouluopiskelussa. Työn teoreettisena taustana oli katsaus aiheesta valmistuneeseen tutkimuskirjallisuuteen ja empiirisenä osana tehtiin laadullinen tutkimus, jossa ilmiötä tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tekoäly tunnistetaan tutkimuskirjallisuudessa korkeakouluopiskelun kannalta oleelliseksi ilmiöksi, ja siihen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Tekoälyn hyödyntämisessä opiskelussa nähdään mahdollisuuksia ja haasteita, etenkin tekoälyn eettiseen käyttöön liittyvissä kysymyksissä. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat generatiiviset tekoälyjärjestelmät, kuten ChatGPT. Ilmiöstä valmistuneen aiemman tutkimuksen mukaan korkeakouluopiskelijat suhtautuvat tekoälyn hyödyntämiseen opinnoissa myönteisesti. Opiskelijat hyödynsivät tekoälyä opinnoissaan monipuolisesti, ja kokivat sen hyödyiksi erityisesti opiskelun tehokkuuden sekä oppimistulosten parantumisen. Negatiiviset näkemykset liittyivät sen epäluotettavuuteen ja eettiseen käyttöön. Tämän tutkielman empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa viideltä korkeakouluopiskelijalta kerättiin teemahaastatteluiden avulla heidän näkemyksiään tekoälyn opinnoissa hyödyntämiseen liittyen. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti temaattisena analyysinä. Tutkimustulokset olivat pääosin linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Opiskelijoiden suhtautuminen tekoälyn hyödyntämiseen opiskelussa oli myönteistä, ja enemmistö opiskelijoista hyödynsi tekoälytyökaluja. Opiskelijat olivat tietoisia tekoälytyökalujen eduista ja heikkouksista sekä mahdollisuuksista niiden väärinkäyttöön. Enemmistö opiskelijoista piti tekoälytyökaluja avustavina työvälineinä, jotka voivat auttaa heitä erilaisissa opiskeluihin liittyvissä tehtävissä. Suurimmat pettymykset liittyivät tekoälyn luotettavuuteen. Tekoälyn tehokas hyödyntäminen vaatii käyttäjältä osaamista tekoälyn toimintalogiikkaan sekä käsiteltävään aiheeseen liittyen. Tekoälyn hyödyntäminen tehostaa opiskeluprosessia, mutta voi vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden oman ajattelun ja asiantuntijuuden kehitykseen. Tutkielman teoreettisena taustana on toimijaverkostoteoria, jonka avulla aineistosta kerättyjä havaintoja analysoimalla saadaan tarkka kuvaus eri toimijoiden toiminnasta ja toiminnan seurauksista opiskelijan ja tekoälyn muodostamassa toimijaverkostossa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Generatiivisen tekoälyn vastuullinen hyödyntäminen sisällöntuotannossa
Kautto, Emma Oona Vilhelmiina (2024)Generative artificial intelligence is here to stay, and an increasing number of content producers have adopted various generative artificial intelligence applications in their work. As the name suggests, generative artificial ... -
Generatiivisen tekoälyn vaikutukset työelämään
Keljo, Veeti (2023)Tutkielma tarkastelee generatiivisen tekoälyn vaikutuksia työelämään. -
Generatiivisen tekoälyn käyttöönoton haasteita organisaatiotasolla : TAM-TOE- viitekehysnäkökulma
Lehtinen, Lauri (2024)Tämä kandidaatintutkielma tutkii haasteita, joita organisaatiot voivat kohdata ottaessaan käyttöön generatiivista tekoälyä. Tutkielmassa hyödynnetään yhdistettyä TAM (Technology Acceptance Model) ja TOE (Technology-Organization- ... -
Generatiivisen tekoälyn käyttö konsultointityössä
Ilkka, Kasperi (2024)Generatiivinen tekoäly on viime aikojen merkittävimpiä teknologisia läpimurtoja ja sen suosio on kasvanut nopeasti maailmanlaajuisesti. Sen vaikutukset näkyvät sekä yksilöiden että yhteiskunnan tasolla, ja se on noussut ... -
Generatiivisen tekoälyn käyttö ja etiikka ohjelmistokehityksessä
Tuomisto, Tiina (2024)Generatiivisia tekoälytyökaluja käytetään yhä useammin työskentelyn tukena. Ne tehostavat monenlaisten tehtävien tekoa, jolloin niitä voidaan hyödyntää laajalti eri toimialoilla. Niihin liitetään myös monia haasteita, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.