Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorMoisio, Aino
dc.contributor.authorKolehmainen, Veera
dc.date.accessioned2024-06-07T09:07:45Z
dc.date.available2024-06-07T09:07:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95664
dc.description.abstractKielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria. Kielitietoisuuden käsite tarkoittaa aktiivista huomion kiinnittämistä kieleen ja kielellisiin tekijöihin sekä siihen, kuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa tähän liittyvät olennaisesti oppiaineiden tiedonalojen kielet, koulun monikielisyys ja arvostus eri kieliä kohtaan. Kielitietoinen toiminta yhdistetään usein yksinomaan monikielisiin oppijoihin, erityisesti oppijoihin, joiden äidinkieli on jokin muu kuin koulussa käytettävä kieli. Tutkimusten perusteella on kuitenkin todettu, että kielitietoiset opetusmenetelmät tukevat oppijaa äidinkielen ja koulukielen suhteesta riippumatta, sillä myös äidinkielisillä oppijoilla esiintyy kielellisiä haasteita. Lisäksi oppiaineiden tiedonalojen kielet voidaan nähdä arkikielestä eriävinä, mikä itsessään on koulun monikielisyyttä. Opettaja on vastuussa kielitietoisen pedagogiikan toteutumisesta koulussa. Vaikka kielitietoisuus käsitteenä on vakiintunut opetussuunnitelman tasolla, koetaan se kuitenkin usein vielä haasteellisena ja jokseenkin abstraktina. Sen käytännön toteuttamiseen kaivataan vielä lisää materiaalia, minkä vuoksi valitsimme maisterintutkielmamme aiheeksi kielitietoisen pedagogiikan ja päätimme luoda materiaalia opettajan tueksi. Materiaalipakettimme toimii eräänlaisena opettajan oppaana opetuksen kielitietoistamiseen. Siinä on otettu huomioon oppiaineiden eri tiedonalojen kielet sekä erilaiset tilanteet, joissa kielitietoisuus voi näkyä käytännön pedagogiikassa. Näitä ovat muun muassa opettajan ja oppilaan toiminta, opetusmateriaali sekä oppimisympäristö, jotka ovat ohjanneet materiaalimme rakentumista. Materiaali on jaettu neljään oppiainekategoriaan oppiaineiden tiedonalojen kielten samankaltaisuuksien perusteella. Materiaalipakettimme tavoitteena on helpottaa kielitietoisen pedagogiikan toteuttamista konkreettisten ohjeiden avulla.fi
dc.format.extent83
dc.language.isodeu
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkielellisesti vastuullinen pedagogiikka
dc.subject.othermateriaalipaketti
dc.titleSprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406074426
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysokielellinen tietoisuus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright