dc.contributor.advisor | Vasalampi, Kati | |
dc.contributor.author | Wiegand, Sara | |
dc.date.accessioned | 2024-06-07T08:56:38Z | |
dc.date.available | 2024-06-07T08:56:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95656 | |
dc.description.abstract | Kouluun kiinnittyminen on merkittävä yksilön hyvinvointia edistävä tekijä, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen päätöksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden lisäksi kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opiskelijan sisäiset tekijät, kuten motivaatio. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin motivaatioon vaikuttavia tekijöitä kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Motivaation roolia käsiteltiin toisen asteen tutkintonsa suorittaneiden opiskelijoiden kertomana.
Tutkimuksen otos koostui kuudesta 23-vuotiaasta, toisen asteen opinnot loppuun suorittaneesta opiskelijasta. Laajemmasta Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -pitkittäistutkimuksesta (Vasalampi & Aunola, 2016-) hankittu laadullinen haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tuloksena muodostettiin kolme luokkaa itsemääräämisteorian pohjalta (autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus), sekä yksi luokka aineiston pohjalta (toivo).
Tutkimus osoitti, että motivaatio voi olla opiskelijoille merkittävä voimavara. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa näyttöä siitä, että kouluun kiinnittyminen rakentuu yksilötason sijaan yhteisötasolla. Tämä pätee silloinkin, kun tarkastellaan näennäisesti yksilölähtöisiä tekijöitä, kuten motivoituneisuutta. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.title | Mistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406074418 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.subject.yso | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |