Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVasalampi, Kati
dc.contributor.authorWiegand, Sara
dc.date.accessioned2024-06-07T08:56:38Z
dc.date.available2024-06-07T08:56:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95656
dc.description.abstractKouluun kiinnittyminen on merkittävä yksilön hyvinvointia edistävä tekijä, johon voidaan vaikuttaa rakenteellisella tasolla esimerkiksi oppilaitosten ja koulutuspoliittisen päätöksenteon kautta. Ulkoisten olosuhteiden lisäksi kouluun kiinnittymiseen vaikuttavat opiskelijan sisäiset tekijät, kuten motivaatio. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin motivaatioon vaikuttavia tekijöitä kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Motivaation roolia käsiteltiin toisen asteen tutkintonsa suorittaneiden opiskelijoiden kertomana. Tutkimuksen otos koostui kuudesta 23-vuotiaasta, toisen asteen opinnot loppuun suorittaneesta opiskelijasta. Laajemmasta Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -pitkittäistutkimuksesta (Vasalampi & Aunola, 2016-) hankittu laadullinen haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tuloksena muodostettiin kolme luokkaa itsemääräämisteorian pohjalta (autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus), sekä yksi luokka aineiston pohjalta (toivo). Tutkimus osoitti, että motivaatio voi olla opiskelijoille merkittävä voimavara. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa näyttöä siitä, että kouluun kiinnittyminen rakentuu yksilötason sijaan yhteisötasolla. Tämä pätee silloinkin, kun tarkastellaan näennäisesti yksilölähtöisiä tekijöitä, kuten motivoituneisuutta.fi
dc.format.extent59
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkouluun kiinnittyminen
dc.titleMistä motivaatiota toiselle asteelle? : 23-vuotiaiden kuvausta motivaation roolista kouluun kiinnittymisessä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406074418
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright