“Strukturointi ei saa olla itse tarkoitus, se on apuväline” : opetuksen strukturointi luokanopettajan työvälineenä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kokemuksia opetuksen strukturoinnista. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on opetuksen strukturoinnista sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla on opetuksen strukturoinnin merkityksistä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen tavoitteena oli päästä käsiksi opettajien kokemuksiin opetuksen strukturoinnista. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella analyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajien kokemusten mukaan opetuksen strukturoinnista voidaan nostaa esille oppilaan ja opettajan näkökulmat. Lisäksi opettajien kokemusten mukaan opetuksen strukturoinnissa otetaan huomioon vuorovaikutus sekä joustavuus. Opetuksen strukturointi on kiinteästi yhteydessä opetuksen suunnitteluun. Opetuksen strukturoinnin merkityksen tarkastelu osoittaa, että keskeistä on oppimisen edistämisen pyrkimys sekä oppilaan aktiivisuuden, tunnetilan ja ainutlaatuisuuden huomioiminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettaja liikunnanopettajana : luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille
Majaranta, Eveliina (2016)TIIVISTELMÄ Majaranta, E. 2016. Luokanopettaja liikunnanopettajana. Luokanopettajan liikunnanopetuskokemuksia alkuopetusikäisille lapsille. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro ... -
Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
Koskinen, Marika; Siltala, Minna (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehittänyt ammattitaitoaan kyläkoulussa 1970-luvulta tähän päivään. Pyrkimyksenämme oli lisätä ymmärrystä aiemmin ... -
"Etkö tiiä, että aspergerit hiihtelee omia latujaan!" : luokanopettajan kokemuksia Asperger-lapsen opettamisesta yleisopetuksen ryhmässä
Perttula, Tina; Puhto, Jerina (2002) -
Luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten yhteys ohjausvuorovaikutuksen laatuun matematiikan ja äidinkielen opetuksessa 1. luokalla
Mäki, Johanna; Mäki, Juho (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten ja ohjausvuorovaikutuksen laadun eroja ja yhteyttä 1. luokan matematiikan ja äidinkielen opetuksessa. Luokanopettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.