Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.advisorKorpipää, Heidi
dc.contributor.authorMäkinen, Annastiina
dc.contributor.authorHuhtala, Ida
dc.date.accessioned2024-06-06T13:08:06Z
dc.date.available2024-06-06T13:08:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95621
dc.description.abstractOppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko ADHD-oireiden yhteys oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan tuesta. Tutkimuksemme aineisto koostui Tukea luokan työrauhaan -interventiotutkimusta varten kerätystä aineistosta (n = 718), joka toteutetaan vuosien 2023 ja 2024 aikana 3.–4.-luokkalaisille. Käytimme analyysimenetelmänä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksemme tulosten perusteella oppilaan ADHD-oireet ovat negatiivisessa yhteydessä oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen; mitä enemmän oppilaalla on ADHD-oireita, sitä heikompi hänen itsesäätelyn minäpystyvyytensä on. Opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki selittävät oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyden vaihtelua; mitä enemmän oppilas saa opettajalta emotionaalista ja ohjauksellista tukea, sitä paremmaksi oppilas kokee oman itsesäätelyn minäpystyvyytensä. Oppilaan kokemuksella opettajalta saadusta tuesta ei kuitenkaan ole muuntavaa vaikutusta ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden väliseen yhteyteen. Tutkimuksemme perusteella opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki ovat tärkeässä roolissa oppilaiden itsesäätelyn minäpystyvyyden vahvistamisessa, mutta se ei näytä kuitenkaan muuntavan oppilaan ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden välisen yhteyden voimakkuutta.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherItsesäätelyn minäpystyvyys
dc.subject.otheremotionaalinen tuki
dc.subject.otherohjauksellinen tuki
dc.titleOppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406064383
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoitsesäätely (psykologia)
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotukeminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright