Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki
oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko
ADHD-oireiden yhteys oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan tuesta. Tutkimuksemme aineisto koostui Tukea luokan työrauhaan -interventiotutkimusta varten kerätystä aineistosta (n = 718), joka toteutetaan vuosien 2023 ja
2024 aikana 3.–4.-luokkalaisille. Käytimme analyysimenetelmänä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Tutkimuksemme tulosten perusteella oppilaan ADHD-oireet ovat negatiivisessa yhteydessä oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen; mitä enemmän oppilaalla on ADHD-oireita, sitä heikompi hänen itsesäätelyn minäpystyvyytensä
on. Opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki selittävät oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyden vaihtelua; mitä enemmän oppilas saa opettajalta
emotionaalista ja ohjauksellista tukea, sitä paremmaksi oppilas kokee oman itsesäätelyn minäpystyvyytensä. Oppilaan kokemuksella opettajalta saadusta tuesta ei kuitenkaan ole muuntavaa vaikutusta ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden väliseen yhteyteen.
Tutkimuksemme perusteella opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki ovat tärkeässä roolissa oppilaiden itsesäätelyn minäpystyvyyden vahvistamisessa, mutta se ei näytä kuitenkaan muuntavan oppilaan ADHD-oireiden
ja itsesäätelyn minäpystyvyyden välisen yhteyden voimakkuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Pre-service teachers’ ways of understanding, observing, and supporting self-regulated learning
Latva-aho, Jenni; Näykki, Piia; Pyykkönen, Saara; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Hirsto, Laura; Veermans, Marjaana (Elsevier, 2024)This study explores pre-service teachers' (PSTs') ways of understanding, observing, and supporting self-regulated learning (SRL). The implementation of an open-ended questionnaire (N = 118) was followed by a qualitative ... -
Itsesäätely ja toiminnanohjaus oppimistilanteissa : itsesäätelyn minäpystyvyys ja taitojen kehittäminen alakoululaisilla
Paananen, Mika (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Viime vuosina kouluihin on istutettu voimallisesti ajatusta siitä, että koulun tehtävä on ohjata oppilaita itseohjautuvuuteen ja vastuun ottamiseen oppimisesta. Itseohjautuvuuden tulee olla yksi kasvatuksen keskeisistä ... -
Johdolta saadun tuen ja työyhteisön kunnioittavan vuorovaikutuksen yhteys opettajan minäpystyvyysuskomuksiin luokkahuoneen hallinnassa
Ritonummi, Venla (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajan minäpystyvyysuskomuksia luokkahuoneen hallinnassa. Tavoitteena oli selvittää, ovatko johdolta saatu tuki sekä työyhteisön kunnioittava vuorovaikutus yhteydessä opettajan ... -
Lasten vertaissuhteet ja niiden tukeminen päiväkodissa : kohteena lapset, joilla on itsesäätelyn pulmia
Hakkarainen, Anne (2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.