"A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
Kriisiviestintää ja huumoria on erillisinä ilmiöinä tutkittu paljon (ks. esim. Frandsen & Johansen, 2017; Sover, 2018). Kriisiviestintä organisaatioviestinnän osa-alueena liittyy kriisitilanteiden negatiivisiin heijastusvaikutuksiin organisaation toiminnoille, jolloin kriisiviestinnän tavoitteena on näiden uhkien rajaaminen. Huumori tyypillisesti nähdään kielellisenä ilmiönä, joka pyrkii mielihyvän ja naurun tuottamiseen. Kriisiviestinnän tutkimusta arvioidessa kuitenkin huomattiin, että huumorin hyödyntäminen kriisiviestinnän prosesseissa on ollut vähäistä (ks. esim Xiao ym., 2018).
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia huumorin keinoja ruotsalaisen kaurajuomavalmistajan Oatlyn kriisiviestinnässä esiintyy, ja miten huumoria tuotetaan niiden kautta. Tämä saavutettiin laadullisen sisällönanalyysin sekä Bergerin (1993) huumorin luokittelujärjestelmän keinoin. Luokittelujärjestelmää laajennettiin alan muilla tutkimuksilla vastaamaan paremmin aineiston ilmiöihin, jolloin päädyttiin aineistolle kohdennettuihin luokkiin. Aineistona hyödynnettiin F*ck Oatly -nimistä verkkosivua, jossa Oatly vastaa sen kohtaamiin kriisitilanteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että huumoria esiintyy Oatlyn kriisiviestinnässä eri muodoissa, ja ne tuottavat huumoria monivivahteisesti. Aineistosta tunnistettiin kuusi (6) kielellistä huumorin keinoa: Epäsuorat viittaukset, määritelmät, leikkisyys, sanaleikki, loukkaukset, sekä itsensä vähätteleminen. Suuri osa huumorista nojasi inkongruenssi- ja ylemmyysteorioihin, jolloin sitä tuotettiin ristiriitaisuuden sekä ylemmyydentunteen kautta. Huumoria tehostettiin myös Bergerin (1993) muiden huumorin kategorioiden keinoja yhdistelemällä, jolloin kielellisten keinojen lisäksi myös huumoriin ideoiden tasolla, sekä eksistentiaalisuuteen. Tutkimuksen tulokset laajentavat tietoa kriisiviestinnän tavoista, huumorin muodoista, sekä vahvistavat aikaisemman tutkimuksen näkemystä Oatlyn persoonallisesta viestintätavasta (ks. esim. Swain, 2023). Lisäksi se tarjoaa viitekehyksen huumorin keinojen tutkimiseen kriisiviestinnässä, kun aihetta on yksittäisten keinojen tunnistamisen sijaan
aikaisemmin tutkittu valtaosin muun muassa organisaation maineenhallinnan pohjalta (Hämpke ym., 2022).
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Communication in turbulent times : exploring issue arenas and crisis communication to enhance organisational resilience
Vos, Marita; Van der Molen, Irna; Mykkänen, Markus (University of Jyväskylä, School of Business and Economics, 2017)This book is characterised by a broad approach towards corporate communication, emphasising change and crisis. The focus is not on crises as an exceptional situation but rather on broader volatility in the environment. ... -
Navigating Turbulent Political Waters : From Corporate Political Advocacy to Scansis in the Case of NBA-China Crisis
Zhao, Hui; Valentini, Chiara (Routledge, 2022)Drawing on insights from both rhetorical arena theory and contingency theory of conflict management, this study examines the role of political factors in shaping stakeholder groups’ perceptions and organizational responses ... -
A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
Vesterinen, Ida (2024)Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ... -
Alert but somewhat unaligned : public sector organisations’ social media listening strategies during the COVID-19 pandemic
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2023)Purpose During the COVID-19 pandemic, public sector organisations produced thousands of social media messages weekly answering citizens questions and informing the public on safety related matters. The purpose of this ... -
Crisis response strategies in Finland and Spain
Luoma-aho, Vilma; Moreno, Angeles; Verhoeven, Piet (Wiley-Blackwell, 2017)Crises are common in today's unpredictable environment rising the importance of crisis response strategies. Two societies in Europe are chosen: Finland, where trust in society is generalized to institutions, and Spain, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.