Show simple item record

dc.contributor.authorLaulainen, Emilia
dc.date.accessioned2024-06-05T09:09:48Z
dc.date.available2024-06-05T09:09:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95539
dc.description.abstractKriisiviestintää ja huumoria on erillisinä ilmiöinä tutkittu paljon (ks. esim. Frandsen & Johansen, 2017; Sover, 2018). Kriisiviestintä organisaatioviestinnän osa-alueena liittyy kriisitilanteiden negatiivisiin heijastusvaikutuksiin organisaation toiminnoille, jolloin kriisiviestinnän tavoitteena on näiden uhkien rajaaminen. Huumori tyypillisesti nähdään kielellisenä ilmiönä, joka pyrkii mielihyvän ja naurun tuottamiseen. Kriisiviestinnän tutkimusta arvioidessa kuitenkin huomattiin, että huumorin hyödyntäminen kriisiviestinnän prosesseissa on ollut vähäistä (ks. esim Xiao ym., 2018). Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia huumorin keinoja ruotsalaisen kaurajuomavalmistajan Oatlyn kriisiviestinnässä esiintyy, ja miten huumoria tuotetaan niiden kautta. Tämä saavutettiin laadullisen sisällönanalyysin sekä Bergerin (1993) huumorin luokittelujärjestelmän keinoin. Luokittelujärjestelmää laajennettiin alan muilla tutkimuksilla vastaamaan paremmin aineiston ilmiöihin, jolloin päädyttiin aineistolle kohdennettuihin luokkiin. Aineistona hyödynnettiin F*ck Oatly -nimistä verkkosivua, jossa Oatly vastaa sen kohtaamiin kriisitilanteisiin. Tutkimuksessa selvisi, että huumoria esiintyy Oatlyn kriisiviestinnässä eri muodoissa, ja ne tuottavat huumoria monivivahteisesti. Aineistosta tunnistettiin kuusi (6) kielellistä huumorin keinoa: Epäsuorat viittaukset, määritelmät, leikkisyys, sanaleikki, loukkaukset, sekä itsensä vähätteleminen. Suuri osa huumorista nojasi inkongruenssi- ja ylemmyysteorioihin, jolloin sitä tuotettiin ristiriitaisuuden sekä ylemmyydentunteen kautta. Huumoria tehostettiin myös Bergerin (1993) muiden huumorin kategorioiden keinoja yhdistelemällä, jolloin kielellisten keinojen lisäksi myös huumoriin ideoiden tasolla, sekä eksistentiaalisuuteen. Tutkimuksen tulokset laajentavat tietoa kriisiviestinnän tavoista, huumorin muodoista, sekä vahvistavat aikaisemman tutkimuksen näkemystä Oatlyn persoonallisesta viestintätavasta (ks. esim. Swain, 2023). Lisäksi se tarjoaa viitekehyksen huumorin keinojen tutkimiseen kriisiviestinnässä, kun aihetta on yksittäisten keinojen tunnistamisen sijaan aikaisemmin tutkittu valtaosin muun muassa organisaation maineenhallinnan pohjalta (Hämpke ym., 2022).fi
dc.format.extent89
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherOatly
dc.title"A new scandal coming soon!" : humour as a response strategy in Oatly's crisis communication
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054298
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokriisiviestintä
dc.subject.ysoyhteisöviestintä
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysoyritysviestintä
dc.subject.ysocrisis communication
dc.subject.ysoorganisational communication and public relations
dc.subject.ysohumour
dc.subject.ysocorporate communications
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright