Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.advisorMuukkonen, Petteri
dc.contributor.authorLehtoranta, Anni
dc.date.accessioned2024-06-03T10:27:57Z
dc.date.available2024-06-03T10:27:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95442
dc.description.abstractUutiset eripuolilta maailmaa tavoittavat ihmiset hetkessä erilaisilla alustoilla ja geomedian ja monilukutaidon merkitys yhteiskunnassa kasvaa. Geomedia onkin uutena oppisisältönä otettu mukaan uusiin perusopetuksen ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maantieteen ylioppilaskokeisiin osallistuneiden opiskelijoiden ymmärrystä ja osaamista aiheesta. Tutkimustehtävää varten analysoitiin 272 vastauksen otos kevään 2020 maantieteen ylioppilaskokeen 5. tehtävän vastauksista, jotka liittyivät hyvän kartan elementteihin ja niiden hyödyllisyyteen kartan lukijalle. Otos oli tehtäväkohtaisesta maksimipistemäärästä pistemäärän mukaan tasajaolla kustakin neljänneksestä ositettu satunnaisotos. Tutkimusmenetelminä ymmärryksen ja virhekäsitysten selvittämiseksi käytettiin fenomenografista tutkimustapaa sekä teoriajohtoista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan vastaukset osoittivat hyvää perusymmärrystä ja -osaamista aiheesta. Mainintoja geomediaan sisältyvän paikkatiedon osa-alueista, sijaintitiedosta ja ominaisuustiedosta, löytyi kattavasti kuvattujen elementtien kohdalta. Virheellistä ymmärrystä esiintyi etenkin kartan värivalintoja, symboliikkaa, mittakaavajanaa ja koordinaatistoa koskien. Erityisesti eronteko mittakaavajanan ja suhdelukumuotoisen mittakaavan välillä ontui useissa vastauksissa. Muutoin virhekäsitykset muodostuivat usein niin, että kartan elementtien avulla ymmärrettiin pystyvän tulkitsemaan sellaista tietoa, jota kartassa ei esitetty, mutta on saatettu sivuta muissa yhteyksissä.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othergeomedia
dc.titleOpiskelijoiden geomedian lukutaidon ilmeneminen maantieteen ylioppilaskokeessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034206
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysoylioppilaskirjoitukset
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysomaantiede
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright