Show simple item record

dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.advisorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorSippola, Laura
dc.date.accessioned2024-06-03T06:26:01Z
dc.date.available2024-06-03T06:26:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95427
dc.description.abstractTutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajilla on vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan. Vuorovaikutusosaamisen opettamisen tutkiminen on tärkeää, sillä vuorovaikutusosaaminen on edellytys yksilön yhteiskunnalliselle osallisuudelle, koulu- ja työmenestykselle sekä merkityksellisien ihmissuhteiden muodostamiselle. Aihe on ajankohtainen juuri nyt, sillä syksyllä 2021 käyttöön tulleessa lukion opetussuunnitelmassa vuorovaikutusosaaminen on saanut aikaisempaa näkyvämmän roolin. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Mitkä ovat opettajien mielestä vuorovaikutusosaamisen opettamisen keskeiset tavoitteet? 2) Miten opettajat kertovat opettavansa vuorovaikutusosaamista suhteessa oppiaineen muihin sisältöihin? ja 3) Millaisia vuorovaikutusosaamisen arviointiin liittyviä käsityksiä opettajien puheessa ilmenee? Tutkimusta varten olen haastatellut kuutta lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa. Aineiston analyysimetodina käytin sisällönanalyysia, jonka avulla olen muodostanut opettajien käsityksiä kuvaavia teemoja. Tutkimuksessani käy ilmi, että opettajien mukaan vuorovaikutusosaamisen opettamisen tärkeimmät tavoitteet ovat työelämätaitojen, ryhmätaitojen ja viestintärohkeuden kehittäminen. Opettajat pyrkivät kuljettamaan vuorovaikutusosaamista mukana kaikilla opintojaksoilla, mutta erityisen paljon sitä integroidaan kirjallisuuden ja kirjoittamisen opettamiseen. Vuorovaikutusosaamisen arvioinnissa opettajat pitivät tärkeänä selkeitä arviointikriteerejä ja positiivisen korostamista. Tutkimukseni tulokset voivat auttaa opettajia, opettajaopiskelijoita ja muita opetusalalla työskenteleviä ymmärtämään paremmin vuorovaikutusosaamisen opettamista.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsitykset vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034193
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright