Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsitykset vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajilla on vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan. Vuorovaikutusosaamisen opettamisen tutkiminen on tärkeää, sillä vuorovaikutusosaaminen on edellytys yksilön yhteiskunnalliselle osallisuudelle, koulu- ja työmenestykselle sekä merkityksellisien ihmissuhteiden muodostamiselle. Aihe on ajankohtainen juuri nyt, sillä syksyllä 2021 käyttöön tulleessa lukion opetussuunnitelmassa vuorovaikutusosaaminen on saanut aikaisempaa näkyvämmän roolin.
Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Mitkä ovat opettajien mielestä vuorovaikutusosaamisen opettamisen keskeiset tavoitteet? 2) Miten opettajat kertovat opettavansa vuorovaikutusosaamista suhteessa oppiaineen muihin sisältöihin? ja 3) Millaisia vuorovaikutusosaamisen arviointiin liittyviä käsityksiä opettajien puheessa ilmenee? Tutkimusta varten olen haastatellut kuutta lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa. Aineiston analyysimetodina käytin sisällönanalyysia, jonka avulla olen muodostanut opettajien käsityksiä kuvaavia teemoja.
Tutkimuksessani käy ilmi, että opettajien mukaan vuorovaikutusosaamisen opettamisen tärkeimmät tavoitteet ovat työelämätaitojen, ryhmätaitojen ja viestintärohkeuden kehittäminen. Opettajat pyrkivät kuljettamaan vuorovaikutusosaamista mukana kaikilla opintojaksoilla, mutta erityisen paljon sitä integroidaan kirjallisuuden ja kirjoittamisen opettamiseen. Vuorovaikutusosaamisen arvioinnissa opettajat pitivät tärkeänä selkeitä arviointikriteerejä ja positiivisen korostamista. Tutkimukseni tulokset voivat auttaa opettajia, opettajaopiskelijoita ja muita opetusalalla työskenteleviä ymmärtämään paremmin vuorovaikutusosaamisen opettamista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teoriaa ja käytäntöä vuorovaikutusosaamisen opettamisen tueksi
Kostiainen, Emma (Prologi, 2022) -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
"Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
Reijonen, Salla (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tutkimus ... -
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.