dc.contributor.advisor | Lehtinen, Esa | |
dc.contributor.author | Kuusisto, Ville | |
dc.date.accessioned | 2024-06-03T05:16:04Z | |
dc.date.available | 2024-06-03T05:16:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95410 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassani tarkastelen videopelaajien välistä kommunikaatiota ja siinä ilmeneviä direktiivejä, eli millä keinoin pelaajat ohjaavat joukkueensa toimintaa yhteistä pelin asettamaa tavoitetta kohti. Videopelaaminen on yleistyvä harrastus, johon kuuluu vahvasti osana peliin liittyvä vuorovaikutus. Tästä huolimatta suomen kielen direktiivitutkimuksen näkökulmasta tutkimus on jäänyt vähäiseksi, ja pyrin tässä tutkielmassani täyttämään tätä tutkimusaukkoa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1) Millä kielellisillä ja ei-kielellisillä keinoilla pelaajat ohjaavat omaa toimintaansa kohti pelattavan pelin määrittelemää tavoitetta?
2) Millaisia eroavaisuuksia pelaajien kommunikaatiossa on havaittavissa videopeligenren vaihtuessa?
3) Millaisia funktioita pelaajien käyttämät direktiivit pyrkivät toteuttamaan?
Aineistonani on noin kahden tunnin edestä nauhoitettua videomateriaalia, jossa viisihenkinen ryhmä pelaavat Don´t Starve Together sekä League of Legends -pelejä tietokoneella kukin omassa tilassaan. Pääasiallisena kommunikaation kanavana toimii erillinen keskustelusovellus Discord.
Tutkimustulosten perusteella kilpailuhenkisemmässä League of Legendsissä kommunikaatio on täsmällisempää ja käskevämpää verrattuna Don´t Starve Togetheriin, joka vuorostaan suosii enemmän kysymysten ja ehdotusten kautta direktiivistä toimintaa. League of Legendsin direktiivit ovat funktioiltaan usein kieltoja, kun taas Don´t Starve Togetherissa funktiot ovat usein varoituksia tai ohjaavia käskyjä. Multimodaalista viestintää käytetään vain League of Legendsissä, jonka sisäänrakennettu hälytysäänijärjestelmä toimii direktiivisen vuorovaikutuksen täydentäjänä. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | direktiivisyys | |
dc.title | Direktiivisyys videopelaajien kommunikaatiossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406034176 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | keskustelunanalyysi | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | kielellinen vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |