Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.authorKuusisto, Ville
dc.date.accessioned2024-06-03T05:16:04Z
dc.date.available2024-06-03T05:16:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95410
dc.description.abstractTutkielmassani tarkastelen videopelaajien välistä kommunikaatiota ja siinä ilmeneviä direktiivejä, eli millä keinoin pelaajat ohjaavat joukkueensa toimintaa yhteistä pelin asettamaa tavoitetta kohti. Videopelaaminen on yleistyvä harrastus, johon kuuluu vahvasti osana peliin liittyvä vuorovaikutus. Tästä huolimatta suomen kielen direktiivitutkimuksen näkökulmasta tutkimus on jäänyt vähäiseksi, ja pyrin tässä tutkielmassani täyttämään tätä tutkimusaukkoa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1) Millä kielellisillä ja ei-kielellisillä keinoilla pelaajat ohjaavat omaa toimintaansa kohti pelattavan pelin määrittelemää tavoitetta? 2) Millaisia eroavaisuuksia pelaajien kommunikaatiossa on havaittavissa videopeligenren vaihtuessa? 3) Millaisia funktioita pelaajien käyttämät direktiivit pyrkivät toteuttamaan? Aineistonani on noin kahden tunnin edestä nauhoitettua videomateriaalia, jossa viisihenkinen ryhmä pelaavat Don´t Starve Together sekä League of Legends -pelejä tietokoneella kukin omassa tilassaan. Pääasiallisena kommunikaation kanavana toimii erillinen keskustelusovellus Discord. Tutkimustulosten perusteella kilpailuhenkisemmässä League of Legendsissä kommunikaatio on täsmällisempää ja käskevämpää verrattuna Don´t Starve Togetheriin, joka vuorostaan suosii enemmän kysymysten ja ehdotusten kautta direktiivistä toimintaa. League of Legendsin direktiivit ovat funktioiltaan usein kieltoja, kun taas Don´t Starve Togetherissa funktiot ovat usein varoituksia tai ohjaavia käskyjä. Multimodaalista viestintää käytetään vain League of Legendsissä, jonka sisäänrakennettu hälytysäänijärjestelmä toimii direktiivisen vuorovaikutuksen täydentäjänä.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdirektiivisyys
dc.titleDirektiivisyys videopelaajien kommunikaatiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034176
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysovideopelit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright