”Mutta ei tässä muuta” : asiointitilanteiden kielellinen rakenne ja osallistujien institutionaaliset roolit Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastossa
Maisterintutkielmassani perehdyn Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston asiointitilanteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisista toimintajaksoista asiointitilanne rakentuu? sekä 2. Millaisia institutionaalisia rooleja asiointitilanteen osallistujilla on?
Näihin tutkimuskysymyksiin perehdyn videoidun aineiston avulla. Aineistoni koostuu toukokuussa 2018 vide-oiduista asiointitilanteista Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastossa. Analysoitavia asiointitilanteita on kokonaisuudessaan 25. Analysoin aineistoani keskustelunanalyysin keinoin ja liitän tutkimukseni keskustelunanalyyttiseen tutkimusperinteeseen.
Asiointitilanteet jakautuvat karkeasti ottaen tervehdyksiin, käynnin syyn esittämiseen, pyynnön täyttämiseen, lopetukseen, kiitoksiin ja hyvästelyihin. Käynnin syyn esittäminen, pyynnön täyttäminen ja lopetus voivat kiertää asiointitilanteessa kehää siten, että asiakkaan ensimmäisen pyynnön jälkeen siirrytään lopetusvaiheen kautta käsittelemään seuraavaa pyyntöä.
Osallistujilla voi asiointitilanteessa olla asiakaspalvelijan ja asiakkaan, asiantuntijan ja maallikon, opastajan ja oppijan, kollegoiden tai tuttujen roolit. Asiakaspalvelijan ja asiakkaan roolit tulevat tilanteessa ilmi silloin, kun asiointi on rutiininomaista. Asiakaspalvelijan roolissa virkailija usein muotoilee vuoronsa erityisen varovasti. Asiantuntijan ja maallikon roolit jakautuvat tyypillisesti siten, että virkailija on asiantuntijan roolissa. Opastajan ja oppijan roolit näkyvät tilanteessa esimerkiksi silloin, kun virkailija opastaa asiakasta käyttämään kirjaston laitteita. Kollegoiden rooli näkyy tilanteessa osallistujien yhteisellä ymmärryksellä siitä, että molemmat työskentelevät samassa organisaatiossa työtovereina. Tuttujen rooli puolestaan tulee näkyväksi silloin, kun tilanteen osallistujat tuovat jollain tapaa ilmi sen, että tuntevat toisensa.
Kirjastojen asiointitilanteet osoittautuivat hedelmälliseksi tutkimuskohteeksi. Aihetta olisi tärkeä tutkia myös jatkossa, sillä kielitieteellistä tutkimusta kirjastojen asiointitilanteista ei juuri ole.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages
Salonen, Margareta; Olbertz-Siitonen, Margarethe; Uskali, Tero; Laaksonen, Salla-Maaria (Routledge, 2023)Digital platforms, such as social media networks, have become intertwined in the news ecosystem, leading news media to lose their role as the sole gatekeeper in the public space. This development has given an active voice ... -
The Discursive Struggles of the Client–Worker Relationship in the Social Services
Nykänen, Hanna; Mikkola, Leena (Pagepress, 2020)This study examines how disability service workers identify the discourses of the client-worker relationships. We studied the clientworker relationship from the perspective of the relational dialectics theory with a focus ... -
Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
Veikkolainen, Laura (2019)Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sekä heidän viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten ... -
Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
Hänninen, Hanna; Junkala, Jenni (2020)Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.