Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAarto-Pesonen, Leena
dc.contributor.authorLeppämäki, Sanna
dc.date.accessioned2024-05-31T07:23:21Z
dc.date.available2024-05-31T07:23:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95398
dc.description.abstractOppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat yleistyneet ja herättäneet keskustelua myös lasten urheiluharrastusten parissa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yleisiä oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa ja miten lapsen mahdolliset haasteet vaikuttavat hänen arvioonsa pelaaja-valmentajasuhteen laadusta. Tutkimukseen osallistui 139 pelaajaa 28:sta eri jääkiekkoseurasta. Vastaajista 120 oli Suomen Jääkiekkoliiton Hämeen alueelta, 9 Keskimaan ja 10 Etelä-Suomen alueelta. Pelaajilta selvitettiin oppimisen ja tarkkaavuuden pulmiin liittyviä piirteitä tämän tutkimuksen yhteydessä kehitetyn mittarin avulla. Pelaajien arvioita pelaaja-valmentajasuhteen laadusta mitattiin suomenkielisellä CART-Q- mittarilla. Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien esiintyvyyttä arvioitiin niitä mitanneiden muuttujien tunnuslukujen avulla. Oppimisen pulmien esiintyvyydeksi määriteltiin 7 % ja tarkkaavuuden pulmien 9 %. Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien vaikutusta pelaaja-valmentajasuhteen laatuun selvitettiin MANCOVA-analyysin avulla, jonka perusteella oppimisen pulmat selittävät noin 8 % ja tarkkaavuuden pulmat 14 % pelaaja-valmentajasuhteen laadun vaihtelusta. Sekä oppimisen että tarkkaavuuden pulmat olivat vahvimmin yhteydessä pelaaja-valmentajasuhteen komplementaarisuuden ja vuorovaikutuksen laatuun. Valmentajien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja kykyyn toimia oppimisen ja tarkkaavuuden pulmista kärsivien lasten kanssa tulisikin kiinnittää huomioita lasten urheiluharrastusten parissa.fi
dc.format.extent87
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherurheilija-valmentajasuhde
dc.subject.otherjuniorivalmennus
dc.subject.otherpelaaja-valmentajasuhde
dc.titleOppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405314161
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysojääkiekko
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysourheilu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright