dc.contributor.advisor | Aarto-Pesonen, Leena | |
dc.contributor.author | Leppämäki, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T07:23:21Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T07:23:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95398 | |
dc.description.abstract | Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat yleistyneet ja herättäneet keskustelua myös lasten urheiluharrastusten parissa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yleisiä oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa ja miten lapsen mahdolliset haasteet vaikuttavat hänen arvioonsa pelaaja-valmentajasuhteen laadusta.
Tutkimukseen osallistui 139 pelaajaa 28:sta eri jääkiekkoseurasta. Vastaajista 120 oli Suomen Jääkiekkoliiton Hämeen alueelta, 9 Keskimaan ja 10 Etelä-Suomen alueelta. Pelaajilta selvitettiin oppimisen ja tarkkaavuuden pulmiin liittyviä piirteitä tämän tutkimuksen yhteydessä kehitetyn mittarin avulla. Pelaajien arvioita pelaaja-valmentajasuhteen laadusta mitattiin suomenkielisellä CART-Q- mittarilla.
Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien esiintyvyyttä arvioitiin niitä mitanneiden muuttujien tunnuslukujen avulla. Oppimisen pulmien esiintyvyydeksi määriteltiin 7 % ja tarkkaavuuden pulmien 9 %. Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien vaikutusta pelaaja-valmentajasuhteen laatuun selvitettiin MANCOVA-analyysin avulla, jonka perusteella oppimisen pulmat selittävät noin 8 % ja tarkkaavuuden pulmat 14 % pelaaja-valmentajasuhteen laadun vaihtelusta.
Sekä oppimisen että tarkkaavuuden pulmat olivat vahvimmin yhteydessä pelaaja-valmentajasuhteen komplementaarisuuden ja vuorovaikutuksen laatuun. Valmentajien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja kykyyn toimia oppimisen ja tarkkaavuuden pulmista kärsivien lasten kanssa tulisikin kiinnittää huomioita lasten urheiluharrastusten parissa. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | urheilija-valmentajasuhde | |
dc.subject.other | juniorivalmennus | |
dc.subject.other | pelaaja-valmentajasuhde | |
dc.title | Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405314161 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | jääkiekko | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | tarkkaavaisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |