Surun viiden vaiheen representaatio värien avulla GRIS-videopelissä
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkielma käsittelee, miten Nomada Studion vuoden 2018 videopelissä GRIS on kuvattu surun viittä vaihetta värien avulla ja ympäristön kuvauksen kautta. GRIS:n aikana pelaaja ohjaa juuri läheisensä menettänyttä päähahmoa läpi surun vaiheiden ja näiden myötä muuttuvan ympäristön. Tutkielma tarkastelee, miten peli hyödyntää värejä tunteiden symboleina, ja millaisia merkityksiä väreihin voi liittää GRIS:n kontekstissa. Pelissä värit toimivat linkitettynä ympäristöön, joten tutkielma käsittelee myös, miten ympäristön kuvaus toimii värien kanssa surun vaiheiden esittämisessä. Värit ovat pelissä keskeisessä ja näkyvässä roolissa. Värien erilaisten merkitysten taustoittamiseen hyödynnetään värien tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja Wassily Kandinskyn värioppia.
Tutkimusmenetelminä käytetään lähilukua sovellettuna videopelien tutkimukseen sekä visuaalisen analyysin keinoja. Analyysin tukena hyödynnetään pelistä itse otettuja kuvakaappauksia. Aineistona GRIS on hyvin laaja, joten tutkielma ei käsittele kaikkia tapoja, miten värit ja ympäristö kuvaavat surun vaiheita, vaan pyrkii nostamaan esiin joitain keskeisimpiä piirteitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5301]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huijareiden havaitseminen moninpelivideopeleissä tekoälyn avulla
Liimatta, Teemu (2023)Videopelihuijaaminen on yleinen ongelma, joka vaikuttaa ennen kaikkea pelaajien ja peliteollisuuden intresseihin. Huijaaminen voi ilmetä monin tavoin ja aiheuttaa pelien epätasapainoa, turhautumista, peliyhteisöjen hajoamista ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Tapaustutkimus viiden yli 65-vuotiaan naisen motoristen taitojen kehittymisestä telinejumppaharjoittelun avulla
Lipponen, Olli; Suvinen, Antti (2008) -
Formatiivisen käytettävyystestauksen testikäyttäjien valinta viiden suuren persoonallisuuden piirteen avulla
Töyry, Antti (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia viiden suuren persoonallisuuden piirteen tilastollisia yhteyksiä formatiivisessa käytettävyystestauksessa tunnistettuihin käytettävyysongelmiin sekä tehtävissä käytettyyn ...