Surun viiden vaiheen representaatio värien avulla GRIS-videopelissä
Tämä tutkielma käsittelee, miten Nomada Studion vuoden 2018 videopelissä GRIS on kuvattu surun viittä vaihetta värien avulla ja ympäristön kuvauksen kautta. GRIS:n aikana pelaaja ohjaa juuri läheisensä menettänyttä päähahmoa läpi surun vaiheiden ja näiden myötä muuttuvan ympäristön. Tutkielma tarkastelee, miten peli hyödyntää värejä tunteiden symboleina, ja millaisia merkityksiä väreihin voi liittää GRIS:n kontekstissa. Pelissä värit toimivat linkitettynä ympäristöön, joten tutkielma käsittelee myös, miten ympäristön kuvaus toimii värien kanssa surun vaiheiden esittämisessä. Värit ovat pelissä keskeisessä ja näkyvässä roolissa. Värien erilaisten merkitysten taustoittamiseen hyödynnetään värien tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja Wassily Kandinskyn värioppia.
Tutkimusmenetelminä käytetään lähilukua sovellettuna videopelien tutkimukseen sekä visuaalisen analyysin keinoja. Analyysin tukena hyödynnetään pelistä itse otettuja kuvakaappauksia. Aineistona GRIS on hyvin laaja, joten tutkielma ei käsittele kaikkia tapoja, miten värit ja ympäristö kuvaavat surun vaiheita, vaan pyrkii nostamaan esiin joitain keskeisimpiä piirteitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjaesineiden muoto ja merkitys Disco Elysium -videopelissä
Salo, Eeli (2024)Tämä tutkielma käsittelee kirjaesineiden muotoa ja merkitystä Disco Elysium -videopelissä (2021 [2019]). Tutkielmassa analysoidaan kirjojen materiaalisuutta ja niiden kanssa vuorovaikutuksessa olemista, kirjojen asemaa ... -
Huijareiden havaitseminen moninpelivideopeleissä tekoälyn avulla
Liimatta, Teemu (2023)Videopelihuijaaminen on yleinen ongelma, joka vaikuttaa ennen kaikkea pelaajien ja peliteollisuuden intresseihin. Huijaaminen voi ilmetä monin tavoin ja aiheuttaa pelien epätasapainoa, turhautumista, peliyhteisöjen hajoamista ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Renessanssin taiteen tematiikka Pentiment-videopelissä
Hämäläinen, Janet (2024)Tutkielma käsittelee Pentiment-videopelin ja renessanssin taiteen välisiä yhteyksiä. Aineistona toimii pelin ensimmäinen kohtaus. Analyysi tapahtuu visuaalisen analyysin keinoin ja tavoitteena on tutkia, mitä renessanssin ... -
Tapaustutkimus viiden yli 65-vuotiaan naisen motoristen taitojen kehittymisestä telinejumppaharjoittelun avulla
Lipponen, Olli; Suvinen, Antti (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.