Renessanssin taiteen tematiikka Pentiment-videopelissä
Tutkielma käsittelee Pentiment-videopelin ja renessanssin taiteen välisiä yhteyksiä. Aineistona toimii pelin ensimmäinen kohtaus. Analyysi tapahtuu visuaalisen analyysin keinoin ja tavoitteena on tutkia, mitä renessanssin taiteen tematiikkaan liittyviä piirteitä pelikohtauksessa on havaittavissa, sekä mitä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia renessanssin taideteosten ja pelikohtauksen sisältöjen välillä on. Analyysi on rajattu kolmeen eri sisältökokonaisuuteen; perspektiiviin, hahmoihin ja symboleihin.
Pelikohtauksen ja renessanssin taiteen välillä on havaittavissa niin yhtäläisyyksiä kuin eroavaisuuksia sekä melko suoria viittauksia niin renessanssin ajan taiteilijoihin kuin myös teemoihin. Keskeisperspektiiviä on hyödynnetty kohtauksessa osittain ja esimerkiksi pelin päähahmossa on huomattavissa viitteitä renessanssitaiteilija Albrecht Düreriin. Myös symboliikkaa, jonka perinteet siirtyivät vahvasti keskiajan taiteesta renessanssiin, on pelikohtauksessa runsaasti.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jupiter hallitsevana planeettana : astrologinen kuvatyyppi 1510-luvulla
Ahtinen, Venla (2023)Tutkielmani käsittelee astrologia-aiheista kuvatyyppiä, jossa on kuvattu Jupiter-planeetan personifikaatio ja sen hallitsemat zodiakin merkit eli kalat ja jousimies. Tutkimus rajautuu neljään kuvaan 1510-luvulta. Kuvien ... -
Pathosformel : hulmuavat hiukset taiteen tunneilmaisussa
Kuuva, Sari (Kampus Kustannus, 2012) -
Kirjaesineiden muoto ja merkitys Disco Elysium -videopelissä
Salo, Eeli (2024)Tämä tutkielma käsittelee kirjaesineiden muotoa ja merkitystä Disco Elysium -videopelissä (2021 [2019]). Tutkielmassa analysoidaan kirjojen materiaalisuutta ja niiden kanssa vuorovaikutuksessa olemista, kirjojen asemaa ... -
Surun viiden vaiheen representaatio värien avulla GRIS-videopelissä
Tuura, Miia (2024)Tämä tutkielma käsittelee, miten Nomada Studion vuoden 2018 videopelissä GRIS on kuvattu surun viittä vaihetta värien avulla ja ympäristön kuvauksen kautta. GRIS:n aikana pelaaja ohjaa juuri läheisensä menettänyttä päähahmoa ... -
Talismaaneja, tulenliekkejä ja taivaallisen heijasteita : Marsilio Ficinon kuvamagian taustat ja hermeettinen perinne
Ockenström, Lauri (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.