Ääneen lukemalla kohti parempaa tekstiä
Tutkin kirjoittamisen prosessia autoetnografian keinoin, omaa tekstiä ääneen lukemalla. Pyrin lisäämään ymmärrystä siitä, millaisia huomioita ja korjausehdotuksia kirjoittaja tekee tekstistään ääneen lukemisen avulla. Tutkimuksessa ääneen lukemani teksti on oma keskeneräinen romaanikäsikirjoitus. Aineisto muodostuu ääneen puhutuista kommenteista, jotka nauhoitin, litteroin ja luokittelin temaattisen sisällönanalyysin keinoin. Haluan tutkimuksessa tuulettaa vakiintuneita käytäntöjäni kirjoittajana ja tutkijana, sekä hyödyntää uusia menetelmiä vähän tutkitun aiheen avaamiseksi.
Ääneen lukemisen yhteydessä kirjaamani huomiot ovat yllättävän monipuolisia. Ne kattavat pieniä teknisiä korjausehdotuksia sekä laajempia ideoita tekstin kehittämiseen. Loin aineiston pohjalta kaksi erillistä luokittelua. Ensimmäinen luokittelu jäi luonteeltaan liian tekniseksi. Tunnistin kuitenkin suuren määrän tunteisiin liittyviä kommentteja ja niiden joukossa positiivisia, kehuvia kommentteja. Toisen luokittelun teemoissa nousi esiin tärkeitä proosallisia elementtejä ja tasoja: kertomus, kerronta, rytmi ja sävy. Ääneen lukeminen auttoi tunnistamaan tasapuolisesti kaikkia näitä elementtejä sekä teknisempiä korjauksia.
Ääneen lukemisesta, kommentoinnista sekä tutkimuksen tekemisestä syntyi laajempi reflektioprosessi. Huomaan suhtautuvani tekstiini ennen kaikkea positiivisemmin. Koen, että menetelmä toimi minulla hyvin ja käytän sitä mielelläni uudelleen. Koen, että sain ääneen lukemisella paljon monipuolisia kehitysaihioita tekstiini ja prosessi motivoi minua jatkamaan eteenpäin tekstin työstöä. Tutkimukseni perusteella suosittelen ääneen lukemista kirjoittamisen työkaluksi. Erityisesti se soveltuu käytettäväksi pidemmällä kirjoitusprosessissa, kun teksti on jo huoliteltua, tai vain tiettyjen huomioiden etsimiseen. Ääneen lukemista voi myös käyttää keinona käynnistää tauolla ollutta kirjoitustyötä tai purkaa kirjoittajan blokkia.
Toivon, että tutkimukseni toimii muistutuksena ääneen lukemisen menetelmästä, joka tuntuu nykyään laajalti unohtuneen. Toivon tutkimuksen innoittavan kirjoittajia, kirjoittamisen opiskelijoita sekä opettajia käyttämään ääneen lukemisen menetelmää kirjoitusprosessin edistämisessä. Tutkimus tarjoaa myös useita lisätutkimuksen aiheita, joilla aiheen käsittelyä voi laajentaa ja syventää.
...
My thesis aims to research the writing process via autoethnography, by reading my own text aloud. My aim is to increase understanding of the observations and comments that a writer makes on their own text through reading it aloud, in order to make edits later. I read aloud a part of my own unfinished manuscript intended for a novel. The data consists of comments which I spoke aloud, then recorded, transcribed, and classified by means of thematic content analysis. Through the thesis work I wish to refresh my own entrenched practices as a writer and researcher. My aim is to make use of new methods to reveal more information about a subject that has hereto been little researched academically.
The observations that I recorded while reading aloud are surprisingly versatile. They range from small suggestions i.e. technical corrections to broader ideas to develop the text further. I created two thematic analyses based on the same data. The first classification felt too technical in nature. However, I recognized a significant number of comments referring to relating emotion. Amongst them, I found a group of positive, encouraging comments. In the second analysis, I grouped the codes into themes and dimensions concerning different aspects of writing prose: storyline, narrative voice, rhythm, and tonality, as well as technical corrections. In my process of reading and thinking aloud, I noted comments evenly from all these dimensions.
Reading aloud, commenting aloud, as well as carrying out the analysis created a wider process of reflection. I realize that I now see my text in a more positive light. The method worked very well for me as a writer, and I look forward to making use of it again. By experience of this study, reading aloud provides me with a versatile set of ideas for improving my text. Also, the process motivated me to continue working on my manuscript. Based on my study, I recommend reading aloud as a tool for writing. It is especially suited when already well advanced in the writing process, i.e. when the text is already more polished, or when the writer wishes to focus observation on a specific dimension. Reading aloud can also be used as a method to activate a paused writing assignment or even to release writer’s block.
I hope my study may act as a reminder of reading aloud, a method that seems largely forgotten today. I hope that my study will inspire writers, as well as students and teachers of writing, to utilize reading aloud in advancing the writing process. This thesis also offers multiple topics for further study, suggesting broader and deeper analysis of the topic.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erään luovan tietokirjan synty : autoetnografinen tutkimus tekstin synnyttämisestä
Leino, Maarit (2023)Kandidaatintutkielmassa tutkitaan erään luovan tietokirjan käsikirjoituksen taiteellista syntyprosessia. Vuosikymmenet olen katsonut työelämää kvantitatiivisesta ja luonnontieteellisestä näkökulmasta. Siksi ajatus oman ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ... -
Reading, Writing, Technology, and Embodiment
Mangen, Anne; Pirhonen, Antti (The MIT Press, 2022)The insights emerging from embodied (or 4E) cognition (Newen, et al., 2018) hold considerable promise for education, but thus far have had little impact. The widespread implementation of digital technologies in classrooms ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.