Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorLohikoski, Meeri
dc.date.accessioned2024-05-30T05:27:01Z
dc.date.available2024-05-30T05:27:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95342
dc.description.abstractTekoälyavustajilla tarkoitetaan generatiiviseen tekoälyyn perustuvia sovelluk-sia, joita voidaan käskyttää luonnollisella kielellä. Tekoälyavustajan toiminta perustuu suureen kielimalliin ja sen kykyyn generoida uutta sisältöä oppi-maansa perustuen. Työnteon kontekstissa tekoälyavustajia voidaan hyödyntää esimerkiksi rutiininomaisen työn suorittamisessa, uuden luomisessa tai liike-toiminnan kehittämisessä. Parhaimmillaan tekoälyavustajat tehostavat työn tekemistä ja tekevät siitä mielekkäämpää. Tekoälyavustajan käyttöönotto or-ganisaatiossa muuttaa työnteon rutiineja sekä yksilön että organisaation nä-kökulmasta. Työnteon rutiineilla tarkoitetaan työnteon kontekstissa esiintyviä opittuja toimintamalleja. Rutiinin muodostuminen vaatii onnistumisia teko-älyavustajan kanssa sekä riittävästi toistoja. Siihen vaikuttavat myös erilaiset kontekstit, kuten suoritettava tehtävä sekä uuden rutiinin hyödyllisyys ja helppokäyttöisyys. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, millaisia muutoksia Copilot for Microsoft 365 -ohjelman käyttöönotto tuo työnteon rutiineihin. Lisäksi selvi-tettiin, millaiset tekijät vaikuttavat rutiinin muuttumiseen teknologian käyt-töönottotilanteissa sekä sitä, miten organisaatio voi tukea rutiinin muutosta. Tutkimuksen teoriaosio toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja empiirinen osio monimuototutkimuksena yhdistäen laadullisen tutkimuksen kahta aineiston keruumenetelmää, kyselytutkimusta ja tutkimushaastattelua. Tulosten perusteella havaittiin, että työnteon rutiinin muuttuminen vie aikaa ja vaatii onnistuneita toistoja, joita ilman uutta rutiinia ei synny. Myös sovelluksen maturiteettitaso, käytettävissä oleva aika sekä työtehtävät vaikut-tavat rutiinin muuttumiseen tekoälyavustajien käyttöönotossa. Tutkimuksen perusteella erilaiset käyttäjätyypit voidaan jakaa viiteen erilaiseen ryhmään käytön määrän ja onnistumisten perusteella. Tulokset osoittavat myös, että Copilotissa on potentiaalia muuttaa työnteon rutiinia ja se koettiin pääsään-töisesti helppokäyttöiseksi. Hyödyllisyyden kokemus jakoi vastaajia kahtia, mutta ne käyttäjät, jotka löysivät hyviä käyttötarkoituksia, kokivat Copilotin myös hyödyllisenä. Organisaatio voi myös tukea työntekijöiden rutiinien muuttumista erilaisin koulutuksin, vertaisoppimisen ja viestinnän keinoin sekä organisaatiotason ohjeistuksin.fi
dc.format.extent101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn copyright
dc.titleTekoälyavustajan käyttöönoton vaikutus työnteon rutiineihin asiantuntijaorganisaatiossa
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304105
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In copyright