Liikematkojen itsevarausjärjestelmän käyttöönoton vaikutus organisaation matkahallinnon prosesseihin : case Gemalto Oy
Liikematkustuksella on merkittävä osuus yritysten ja organisaatioiden
toiminnassa. Kehittyneistä video- ja puhelinneuvottelumahdollisuuksista
huolimatta liikematkustuksella on edelleen suuri osuus yritysten päivittäisessä
toiminnassa ja sen kustannusvaikutukset ovat suuret. Liikematkojen järjestely
on perinteisesti ollut yrityksen ja matkatoimiston välistä monivaiheista
kommunikointia, johon on kulunut paljon työntekijän tehokasta työaikaa.
Tässä tutkielmassa tutkittiin liikematkojen itsevaraamiseen perustuvan
matkanvarausjärjestelmän käyttöönoton vaikutuksia kohdeorganisaation
matkahallintoprosesseihin. Tutkimus suoritettiin suunnittelutieteellistä
tutkimusmenetelmää hyödyntäen, jonka tarkoituksena oli tuottaa
tutkimusongelmiin vastaavat konstruktiot. Tutkimusongelmana tässä
tutkielmassa oli selvittää miten uuden itsevaraamiseen perustuvan järjestelmän
käyttöönotto vaikuttaa liikematkojen varausprosessiin ja onko tällä vaikutusta
organisaation matkustuspolitiikan noudattamiseen.
Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena aiempaan tutkimustietoon
liiketoimintaprosessien, prosessikehityksen ja -mallinnuksen, sekä
matkahallinnon alueista. Tutkimuksen empiirisenä osuutena toimi
kohdeorganisaatio Gemalto Oy:n liikematkustajien parissa suoritettu
puolistrukturoitu teemahaastattelu. Näiden viitekehysten ja tutkimustulosten
pohjalta muodostettiin prosessimallit kohdeorganisaatiossa käytössä olleista
matkanvarausprosesseista, sekä itsevarausjärjestelmän käyttöönoton myötä
muuttuneista matkanvarausprosesseista.
Tutkimuksessa saavutettujen tulosten mukaan matkahallinnon prosessit
ovat itsevarausjärjestelmän myötä muuttuneet yksinkertaisemmiksi ja
suoraviivaisemmiksi. Järjestelmä selkeyttää matkan suunnittelua työntekijän
näkökulmasta ja helpottaa matkustuskustannusten seurantaa esimiehen
kannalta. Järjestelmän ongelmakohdaksi todettiin matkan
ennakkohyväksyntäprosessi, joka edellyttää esimiehen ja työntekijän välistä
tiivistä kommunikointia. Jatkotutkimusaiheina tälle tutkielmalle
itsevarausjärjestelmän aiheuttamien kustannusvaikutusten pidempiaikainen
seuranta.
...
Business and corporate travel have a significant role in the operations of enterprises
and organizations. Despite the development of video- and teleconferencing
solutions, business travel still plays a major role in the everyday activities of
enterprises and it has remarkable cost effects. The business travel arrangements
have traditionally demanded complex communication between the traveller
and travel management companies, which has taken a lot of the travellers’ effective
working time.
This thesis consists of a research about the effects which an implementation
of a travel management self-booking tool has on organizations travel management
processes. The research was based on a Design Science Research
Methodology which was supposed to produce constructions to answer the research
questions. The research questions on this thesis were how the implementation
of a self-booking tool has affected on the corporations travel management
process, and if it has had an effect on the corporate travel policy.
The research was conducted as a literature review and an empirical study.
The literature review was about the previous research knowledge on business
processes, process development, process modeling and travel management. The
empirical study of the research was performed as a half-structured theme interview
within the business travelers of Gemalto Oy. Through these frames of reference
and research results the constructions were produced as business process
models about the present and future business travel booking processes.
The results of the research indicated that through the self-booking tool, the
travel management processes have changed to simplier and straight forwarder.
The system clarifies the travel planning process for the traveler and makes the
follow-up of the travel expenses easier for the manager. The pre-trip approval
process was found to be a problem in the self-booking tool, and it requires close
communication between the traveler and his or her manager. Possible future
research would be about the long-term cost effects which the self-booking tool
has on the organizations business travel.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
CRM- ja ERP-järjestelmän integraation vaikutus tiedonhallintaan ja liiketoimintaprosesseihin
Tepponen, Juho (2024)Toiminnanohjausjärjestelmät eli ERP-järjestelmät (eng. Enterprise resource planning) ovat pitkään olleet yritysten kulmakivenä yritysten prosesseille ja toiminnalle. Vaikka suuressa osassa ERP-järjestelmiä on asiakkuuden ... -
Tunteiden vaikutus tietojärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen : tapaustutkimus Sisu-järjestelmän käyttöönotosta
Kela, Jenna (2020)Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on organisaatiolle riski, sillä suuri osa käyttöönotoista epäonnistuu. Tunteilla on todettu olevan vaikutusta käyttöönoton onnistumiseen, mutta etenkään organisaatiokontekstissa aihetta ... -
Digitalisaation vaikutukset laskentatoimen prosesseihin ja informaatiojärjestelmiin
Korhonen, Miiro (2019)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tutkia digitalisaatioita ja sen vaikutuksia laskentatoimen prosesseihin sekä informaatiojärjestelmiin. Tutkielmassa määritellään kirjallisuuskatsauksen muodossa, mitä digitalisaatio ... -
Absoluuttinen sävelkorva ja sen vaikutus auditiivisiin prosesseihin
Lehikoinen, Vera (2024)Tämän tutkielman tarkoitus on koota yhteen tutkimuskirjallisuutta absoluuttisen sävelkorvan neurobiologis-kognitiivisista vaikutuksista kuulojärjestelmäämme. Tutkielmani käsittelee absoluuttisen sävelkorvan kehityksellisiä ... -
Itsepalveluteknologian laadun vaikutus asiakkaan sitoutuneisuuteen ja brändin uudelleenkäyttöaikeeseen
Majava, Joonas (2023)Pro gradu -tutkielma käsitteli itsepalveluteknologian laadun vaikutusta kuluttajakäyttäytymisen osa-alueisiin, joista tarkasteltavaksi valikoituivat asiakkaan sitoutuneisuus brändiin sekä brändin uudelleenkäyttöaie. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.