Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Kuluttajat ovat nykyään yhä huolestuneempia ympäristön tilasta, mikä on kasvattanut heidän kiinnostustaan kestävyyttä ja kestävämpää elämäntyyliä kohtaan. Tämä näkyy myös matkailualalla, jossa kestävä matkailu kiinnostaa yhä useampia. Kestävyystietoisuuden kasvun myötä matkailutoimijat voivat saavuttaa merkittäviä hyötyjä viestimällä kestävyydestään, mutta monilla toi-mijoilla on vielä vaikeuksia toteuttaa kestävyysviestintää tehokkaasti.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten ekologinen kestävyys näkyy matkailualalla ja miten matkailijat suhtautuvat kestävistä ve-tovoimatekijöistä kertovaan kestävyysviestintään. Tutkimuksen aineisto kerät-tiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla, joihin osallistui 11 kes-tävyydestä kiinnostunutta matkailijaa, ja analysoitiin teoriasidonnaista sisäl-lönanalyysiä hyödyntäen keväällä 2024. Haastatteluissa kartoitettiin matkaili-joiden näkemyksiä kestävästä matkailusta sekä analysoitiin kahdeksaa Visit Jyväskylä Regionin Instagram-julkaisua, jotka esittelivät Keski-Suomen kestä-viä vetovoimatekijöitä.
Tulokset osoittivat, että matkailijat ymmärsivät kestävän matkailun käsitteen hyvin yhdenmukaisesti, sisältäen mm. luonnon ja paikallisten ihmisten kunni-oittamisen. Julkaisujen perusteella Keski-Suomi miellettiin kauniiksi ja puh-taaksi luontokohteeksi, jonka kestävyys kuitenkin herätti ristiriitaisia ajatuksia, eikä sen koettu erottuvan muista Suomen luontokohteista. Matkailijoihin veto-si eritysesti julkaisujen tunnelmallisuus ja samaistuttavuus, mutta kestävyys-viestintään toivottiin lisää konkreettia vinkkejä alueen tarjonnasta, persoonal-lisempaa otetta sekä enemmän tietoa kestävyydestä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten trooppisiin maihin matkustavien matkailijoiden tietämys, asenteet ja käyttäytyminen suhteessa matkan aikana vallitseviin terveysriskeihin
Halmela, Katja; Voutilainen, Annu (2008) -
Valaistumisesta vatsatautiin : suomalaisten matkailijoiden kulttuurikokemukset Intian Goassa
Kosonen, Hanna (2003) -
Matkailun markkinointi sosiaalisessa mediassa
Vatanen, Jessi (2019)This study concentrates on how social media is affecting tourism marketing. First this study describes a general picture of tourism and social media marketing. Next tourism marketing in social media was considered more ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.