Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNieminen, Jiri
dc.contributor.authorLintala, Marika
dc.date.accessioned2024-05-27T10:28:04Z
dc.date.available2024-05-27T10:28:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95244
dc.description.abstractOsallisuus on teema, joka on ollut paljon esillä 2000-luvulla, niin sosiaalityössä kuin sen ulkopuolellakin. Digitalisaatio puolestaan muokkaa koko maailmaa, myös sosiaalityötä. Tämän aikakauden lapset ovat Z ja Alfa -sukupolvia, joiden elämään digitaalisuus on kuulunut heidän syntymästään lähtien. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten digitalisaatio nähdään osallisuustutkimuksissa ja tarjoaako digitalisaatio uusia mahdollisuuksia lapsen osallisuuden lisäämiseen sosiaalityössä. Tutkimusongelmana on, että voidaanko lapsen osallisuutta lisätä digitaalisten sovellusten avulla sosiaalityön kontekstissa? Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu lapsesta asiakkaana ja osallisena, osallisuudesta ja sen eri teorioista, digitaalisuuden kehityshistoriasta ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan sekä sosiaalityöstä professiona. Aineisto koostuu kuudesta kotimaisesta ja ulkomaisesta tieteellisestä artikkelista ja analysoinnissa käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sosiaalityön digitalisaatioon liittyviä lapsen osallisuustutkimuksia on vielä kovin niukasti. Tämän tutkimuksen aineiston perusteella lasten osallisuus näyttää lisääntyvän digitaalisten sovellusten avulla. Tutkimustuloksissa käsitellään sitä, että millaisia seikkoja digitalisaatioon liittyvissä osallisuustutkimuksissa on havaittu lasta, sosiaalialan ammattilaista ja instituutiota koskien. Lisäksi käsitellään tutkimuksista esiin nousseita digitaalisen osallisuuden heikkouksia, uhkia, vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Osallisuus on hyvin monitahoinen ja monitulkintainen termi, josta löytyy useita erilaisia teorioita. Kuitenkaan mitään näistä ei voida suoraan käyttää käytännön työssä vaan aina tulee ottaa huomioon lapsi yksilönä ja muut osallisuuteen vaikuttavat tekijät. Osallisuuden pohtimiseen ja sen nostamiseen omassa työssä löytyy kuitenkin useita eri menetelmiä, joiden omaksumisesta on hyötyä kaikille sosiaalityötä tekeville henkilöille.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.titleKirjallisuuskatsaus lapsen digitaalisista osallisuuden mahdollisuuksista sosiaalityössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405274007
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysomenetelmät
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysolapsilähtöisyys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot