dc.contributor.advisor | Nousiainen, Tuula | |
dc.contributor.author | Laitamäki, Juho-Erik | |
dc.date.accessioned | 2024-05-27T10:25:29Z | |
dc.date.available | 2024-05-27T10:25:29Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95242 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaiseksi opettajat kokevat yhteistyön toteuttamisen sekä mitkä tekijät haastavat tai edesauttavat kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Lisäksi selvitettiin luokanopettajien kokemuksia yhteistyön vaikutuksesta omaan opettajuuteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa, joilla on työkokemusta vähintään yhden lukuvuoden ajan. Tutkimusaineisto kerättiin Zoom-haastatteluiden avulla kevään 2024 aikana. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat yhteistyön kodin ja koulun välillä tärkeäksi osaksi luokanopettajan työtä. Yhteistyötä edistävinä tekijöinä koettiin vuorovaikutusosaaminen, huoltajan kiinnostus oppilaan koulunkäyntiin sekä yhteisten toimintatapojen muodostaminen. Yhteistyötä haastavina teki-jöinä nähtiin välinpitämättömyys, kielteinen suhtautuminen kouluun sekä kodin ja koulun väliset näkemyserot. Yhteistyön merkitys kokemukseen omasta opettajuudesta koettiin merkityksellisenä erityisesti työuran alkuvaiheessa. Negatiiviset kokemukset heikensivät omaa kokemusta opettajuudesta, kun taas myönteinen palaute nähtiin omaa opettajuutta edistävänä tekijänä. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | ”Wilma on nykyään vähä niinku sellainen työpaikan oma sosiaalisen median kommenttikenttä” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405274005 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kodin ja koulun yhteistyö | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |