Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLayne, Heidi
dc.contributor.advisorNäykki, Piia
dc.contributor.authorSaarela, Anni
dc.date.accessioned2024-05-24T09:11:06Z
dc.date.available2024-05-24T09:11:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95154
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat suhtautuivat tekoälyyn ja millaiset taustatekijät vaikuttivat suhtautumisen eroihin. Lisäksi selvitettiin, millaisia käsityksiä ja tunteita opettajilla oli tekoälyyn liittyen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-alustalla laaditulla kyselyllä, joka koostui avovastauksista sekä Likert-asteikollisista väittämistä. Osallistujien kohderyhmään kuuluivat kaikki opettajan työtä tehneet opettajat esiopetuksesta aikuiskasvatukseen. Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmällinen. Analyysissä hyödynnettiin määrällisiä sekä laadullisia menetelmiä, joita olivat ristiintaulukointi, Mann-Whitney U-, Kruskal-Wallis- ja Dunn-Bonferroni-testit sekä laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksesta selvisi, että opettajat käsittivät ja kuvailivat tekoälyä monin eri tavoin. Lisäksi selvisi, että opettajien tekoälysuhtautumiset olivat pääosin myönteisiä, vaikkakin suhtautumisissa esiintyi vaihtelua. Erilaisiin tekoälysuhtautumisiin vaikutti opettajan sukupuoli ja ChatGPT:n käytön määrä siten, että miehet ja paljon ChatGPT:tä käyttäneet suhtautuivat tekoälyyn myönteisimmin. Tekoäly herätti opettajissa monia erilaisia tunteita, kuten intoa, toiveikkuutta, mielenkiintoa, jännitystä, huolta, pelkoa ja ärtymystä. Tutkimusaihe on jäänyt aiemmin vähäiselle huomiolle, mutta ajankohtaisuutensa vuoksi siitä julkaistaan tällä hetkellä kasvavissa määrin uutta tutkimusta. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii osaltaan lisäämään suomalaisen kasvatusalan näkökulmasta kirjoitettua tekoälytutkimusta.fi
dc.format.extent83
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherChatGPT
dc.subject.othertekoälysuhtautuminen
dc.subject.othertekoälykäsitykset
dc.titleTunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243918
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright