“Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun alun ”cancel-kulttuuri” voi toimia pelotteena sille, että tiedon leviämiseen on reagoitava nopealla julkisella lausunnolla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää julkisuudenhenkilön esittämää anteeksipyyntöä sekä niihin sosiaalisen median palvelu X:ssä (ent. Twitter) reagoivia kommentteja. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka anteeksipyynnöissä käytettiin interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä sekä imagonkorjausstrategioita, ja kuinka anteeksipyyntöjen hyväksymistä tai torjumista perusteltiin sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin, millaisia teemoja tutkimusmateriaalissa esiintyi.
Analyysissa selvisi, että anteeksipyynnöissä hyödynnettiin laajalti interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä ja imagonkorjausstrategioita, mutta kaikki anteeksipyynnöistä eivät olleet teknisesti hyväksyttäviä. Anteeksipyyntöjen temaattisessa analyysissa nousi esiin erityisesti ihmisen erehtyväisen luonteen, henkilökohtaisen kasvukyvyn ja virheistä oppimisen korostaminen. Enemmistö twiiteistä suhtautui anteeksipyyntöihin kielteisesti: X:n käyttäjät kokivat anteeksipyyntöjen olevan huonoja, riittämättömiä ja teennäisiä, ja erityisesti julkisuudenhenkilöiden välinpitämättömiksi ja itsekeskeisiksi arvioituihin ilmauksiin suhtauduttiin negatiivisesti. Anteeksipyyntöjä, jotka saivat myös positiivista palautetta ja jotka olivat teoriassa hyväksyttäviä, arveltiin julkisuudenhenkilöiden pr-tiimien kirjoittamiksi. Vastaustwiitteihin sisältyi myös anteeksipyyntöjen ja niiden tekijöiden pilkkaamista sekä anteeksipyyntöjen arvioimista aiempiin, negatiivisen vastaanoton saaneisiin anteeksipyyntöihin verraten. Tutkimuksen löydökset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan julkisuudenhenkilöiden anteeksipyyntöihin suhtaudutaan usein negatiivisesti, koska niiden autenttisuutta on vaikea todentaa ja koska ”cancellattaviin” henkilöihin voi olla suorastaan katarttista kohdistaa kielteisyyttä ja loukkauksia.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28938]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Understanding the Strategies and Practices of Facebook Microcelebrities for Engaging in Sociopolitical Discourses
Das, Dipto; Islam, A. K. M. Najmul; Haque, S. M. Taiabul; Vuorinen, Jukka; Ahmed, Syed Ishtiaque (ACM, 2022)In this paper, we study popular microcelebrities from the Global South to understand their strategies and practices on Facebook. Unlike traditional celebrities who gain their reputation through different types of physical ... -
"#CancelSpotify That's the entire tweet!" : a look into cancel culture on Twitter in the case of Spotify and Joe Rogan
Inberg, Jere (2023)Viime vuosien aikana cancel-kulttuurin nimeä kantava ilmiö on yleistynyt olennaiseksi osaksi julkista keskustelua samalla aiheuttaen sekasortoa henkilöiden, organisaatioiden ja yritysten keskuudessa. Cancel-kulttuurilla viitataan ... -
Alert but somewhat unaligned : public sector organisations’ social media listening strategies during the COVID-19 pandemic
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2023)Purpose During the COVID-19 pandemic, public sector organisations produced thousands of social media messages weekly answering citizens questions and informing the public on safety related matters. The purpose of this ... -
Exploring Post-COVID-19 Branding Strategies of African Destinations
Ukpabi, Dandison; Quarshie, Benjamin; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)The lifting of COVID-19 restrictions has led to the opening of many tourism destinations, with many destination marketing organizations (DMOs) adopting different strategies to attract tourists. This study explores the ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.