“Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun alun ”cancel-kulttuuri” voi toimia pelotteena sille, että tiedon leviämiseen on reagoitava nopealla julkisella lausunnolla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää julkisuudenhenkilön esittämää anteeksipyyntöä sekä niihin sosiaalisen median palvelu X:ssä (ent. Twitter) reagoivia kommentteja. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka anteeksipyynnöissä käytettiin interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä sekä imagonkorjausstrategioita, ja kuinka anteeksipyyntöjen hyväksymistä tai torjumista perusteltiin sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin, millaisia teemoja tutkimusmateriaalissa esiintyi.
Analyysissa selvisi, että anteeksipyynnöissä hyödynnettiin laajalti interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä ja imagonkorjausstrategioita, mutta kaikki anteeksipyynnöistä eivät olleet teknisesti hyväksyttäviä. Anteeksipyyntöjen temaattisessa analyysissa nousi esiin erityisesti ihmisen erehtyväisen luonteen, henkilökohtaisen kasvukyvyn ja virheistä oppimisen korostaminen. Enemmistö twiiteistä suhtautui anteeksipyyntöihin kielteisesti: X:n käyttäjät kokivat anteeksipyyntöjen olevan huonoja, riittämättömiä ja teennäisiä, ja erityisesti julkisuudenhenkilöiden välinpitämättömiksi ja itsekeskeisiksi arvioituihin ilmauksiin suhtauduttiin negatiivisesti. Anteeksipyyntöjä, jotka saivat myös positiivista palautetta ja jotka olivat teoriassa hyväksyttäviä, arveltiin julkisuudenhenkilöiden pr-tiimien kirjoittamiksi. Vastaustwiitteihin sisältyi myös anteeksipyyntöjen ja niiden tekijöiden pilkkaamista sekä anteeksipyyntöjen arvioimista aiempiin, negatiivisen vastaanoton saaneisiin anteeksipyyntöihin verraten. Tutkimuksen löydökset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan julkisuudenhenkilöiden anteeksipyyntöihin suhtaudutaan usein negatiivisesti, koska niiden autenttisuutta on vaikea todentaa ja koska ”cancellattaviin” henkilöihin voi olla suorastaan katarttista kohdistaa kielteisyyttä ja loukkauksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Understanding the Strategies and Practices of Facebook Microcelebrities for Engaging in Sociopolitical Discourses
Das, Dipto; Islam, A. K. M. Najmul; Haque, S. M. Taiabul; Vuorinen, Jukka; Ahmed, Syed Ishtiaque (ACM, 2022)In this paper, we study popular microcelebrities from the Global South to understand their strategies and practices on Facebook. Unlike traditional celebrities who gain their reputation through different types of physical ... -
"#CancelSpotify That's the entire tweet!" : a look into cancel culture on Twitter in the case of Spotify and Joe Rogan
Inberg, Jere (2023)Viime vuosien aikana cancel-kulttuurin nimeä kantava ilmiö on yleistynyt olennaiseksi osaksi julkista keskustelua samalla aiheuttaen sekasortoa henkilöiden, organisaatioiden ja yritysten keskuudessa. Cancel-kulttuurilla viitataan ... -
Alert but somewhat unaligned : public sector organisations’ social media listening strategies during the COVID-19 pandemic
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2023)Purpose During the COVID-19 pandemic, public sector organisations produced thousands of social media messages weekly answering citizens questions and informing the public on safety related matters. The purpose of this ... -
Du er amazing : multilingualism as a resource for celebrity practice on Isac Elliot's Twitter
Valtonen, Minna (2018)Sosiaalisen median myötä suhde fanien ja fanituksen kohteiden, ”julkkisten”, välillä on muuttunut. Sosiaalisen median myötä kuka tahansa voi ottaa yhteyttä julkisuuden henkilöihin sekä osoittaa faniuttaan internetissä. ... -
Celebrity practice in networked media : a case study of Lady Gaga and Twitter
Myrskog, Lari (2014)Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin poplaulaja Lady Gaga käyttää yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitteriä aktiiviseen julkisuuden harjoittamiseen. Aineisto koostui 207 Lady Gagan julkaisemasta tweetistä eli ...