Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorMinkkinen, Laura
dc.date.accessioned2024-05-24T08:08:25Z
dc.date.available2024-05-24T08:08:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95151
dc.description.abstractJulkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun alun ”cancel-kulttuuri” voi toimia pelotteena sille, että tiedon leviämiseen on reagoitava nopealla julkisella lausunnolla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää julkisuudenhenkilön esittämää anteeksipyyntöä sekä niihin sosiaalisen median palvelu X:ssä (ent. Twitter) reagoivia kommentteja. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka anteeksipyynnöissä käytettiin interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä sekä imagonkorjausstrategioita, ja kuinka anteeksipyyntöjen hyväksymistä tai torjumista perusteltiin sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin, millaisia teemoja tutkimusmateriaalissa esiintyi. Analyysissa selvisi, että anteeksipyynnöissä hyödynnettiin laajalti interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä ja imagonkorjausstrategioita, mutta kaikki anteeksipyynnöistä eivät olleet teknisesti hyväksyttäviä. Anteeksipyyntöjen temaattisessa analyysissa nousi esiin erityisesti ihmisen erehtyväisen luonteen, henkilökohtaisen kasvukyvyn ja virheistä oppimisen korostaminen. Enemmistö twiiteistä suhtautui anteeksipyyntöihin kielteisesti: X:n käyttäjät kokivat anteeksipyyntöjen olevan huonoja, riittämättömiä ja teennäisiä, ja erityisesti julkisuudenhenkilöiden välinpitämättömiksi ja itsekeskeisiksi arvioituihin ilmauksiin suhtauduttiin negatiivisesti. Anteeksipyyntöjä, jotka saivat myös positiivista palautetta ja jotka olivat teoriassa hyväksyttäviä, arveltiin julkisuudenhenkilöiden pr-tiimien kirjoittamiksi. Vastaustwiitteihin sisältyi myös anteeksipyyntöjen ja niiden tekijöiden pilkkaamista sekä anteeksipyyntöjen arvioimista aiempiin, negatiivisen vastaanoton saaneisiin anteeksipyyntöihin verraten. Tutkimuksen löydökset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan julkisuudenhenkilöiden anteeksipyyntöihin suhtaudutaan usein negatiivisesti, koska niiden autenttisuutta on vaikea todentaa ja koska ”cancellattaviin” henkilöihin voi olla suorastaan katarttista kohdistaa kielteisyyttä ja loukkauksia.fi
dc.format.extent84
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercontent analysis
dc.subject.otherimage repair strategies
dc.subject.otherpublic apologies
dc.subject.otherthematic analysis
dc.title“Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243916
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysojulkisuuden henkilöt
dc.subject.ysocancel-ilmiö
dc.subject.ysoanteeksipyyntö
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysopuolustuspuheet
dc.subject.ysopublic figures
dc.subject.ysocancel culture
dc.subject.ysoapology
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysoapologies
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright