Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiili, Johanna
dc.contributor.authorNaves, Sofia
dc.date.accessioned2024-05-24T07:55:40Z
dc.date.available2024-05-24T07:55:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95147
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tutkin lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutustaitoja. Lastensuojelun vuorovaikutustaitojen tutkiminen on merkittävää, sillä lastensuojelutyöskentelyä toteutetaan vuorovaikutuksen kautta (Hyvärinen & Pösö, 2018). Työntekijän vuorovaikutustaidoilla on merkitystä työskentelyn lopputulokseen (Forrester ym., 2019; Holland, 2000; Hyvärinen & Pösö, 2018). Aineiston sain tutkielmaani Helsingin yliopiston Vaikuttavuutta lastensuojeluun sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutustaitoja vahvistamalla - Taitava 2023–2024 -tutkimushankkeesta. Analysoin aineistoa teema-analyysin keinoin. Tutkielmani teoreettinen viitekehys rakentuu Chris Trotterin (2023) teoretisoimien neljän vaikuttavaa asiakastyötä vastentahtoisten asiakkaiden kanssa tekevän työntekijän taidon ympärille. Nämä taidot ovat roolien selventäminen, pro-sosiaalinen mallintaminen, ongelmanratkaisu ja työskentelysuhde. Trotterin teoria on yleinen, ja Trotter itse on empiirisillä tutkimuksillaan osoittanut kyseisen teorian soveltuvuuden myös lastensuojelun kontekstiin (mm. Trotter, 2002 & Trotter, 2004). Nämä taidot nimesin analyysissani pääteemoiksi, joille muodostin aineistolähtöisesti alateemoja. Alateemoiksi roolien selventämisen pääteemalle muodostuivat aiempien kokemusten käsitteleminen, valta-asetelman huomioiminen ja asioiden selittäminen. Pro-sosiaalisen mallintamisen alateemoiksi muodostuivat asiakkaan tunnetilan ja vaikeiden asioiden vastaanottaminen, vastavuoroisuus sekä työntekijän toimien merkitys siihen, mitä työntekijä viestii asiakkaalle. Ongelmanratkaisu -pääteeman alateemaksi muodostui asiakaslähtöisyys. Työskentelysuhde -pääteeman alateema on ihmisyys ja siihen liittyvät aspektit. Nämä osoittautuivat tärkeiksi työntekijän vuorovaikutustaidoiksi ja vuorovaikutuksessa huomioon otettaviksi asioiksi. Käytännössä Trotterin teoretisoimat neljä taitoa ja niiden käyttäminen linkittyivät hyvin paljon yhteen. Sosiaalityöntekijän osoittama kiinnostus asiakasta ja tämän tilannetta kohtaan osoittautui analyysini perusteella merkittävimmäksi vuorovaikutustaidoksi. Kiinnostuksen osoittaminen liittyi jollakin tavalla kaikkiin neljään pääteemaan ja toimi usein ratkaisuna vuorovaikutuksellisiin haasteisiin.fi
dc.format.extent69
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervuorovaikutustaidot
dc.subject.otherasiakastyöntaidot
dc.titleSosiaalityöntekijöiden vuorovaikutustaidot lastensuojelutyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243911
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright