Sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutustaidot lastensuojelutyössä
Tässä maisterintutkielmassa tutkin lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutustaitoja. Lastensuojelun vuorovaikutustaitojen tutkiminen on merkittävää, sillä lastensuojelutyöskentelyä toteutetaan vuorovaikutuksen kautta (Hyvärinen & Pösö, 2018). Työntekijän vuorovaikutustaidoilla on merkitystä työskentelyn lopputulokseen (Forrester ym., 2019; Holland, 2000; Hyvärinen & Pösö, 2018). Aineiston sain tutkielmaani Helsingin yliopiston Vaikuttavuutta lastensuojeluun sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutustaitoja vahvistamalla - Taitava 2023–2024 -tutkimushankkeesta. Analysoin aineistoa teema-analyysin keinoin.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys rakentuu Chris Trotterin (2023) teoretisoimien neljän vaikuttavaa asiakastyötä vastentahtoisten asiakkaiden kanssa tekevän työntekijän taidon ympärille. Nämä taidot ovat roolien selventäminen, pro-sosiaalinen mallintaminen, ongelmanratkaisu ja työskentelysuhde. Trotterin teoria on yleinen, ja Trotter itse on empiirisillä tutkimuksillaan osoittanut kyseisen teorian soveltuvuuden myös lastensuojelun kontekstiin (mm. Trotter, 2002 & Trotter, 2004). Nämä taidot nimesin analyysissani pääteemoiksi, joille muodostin aineistolähtöisesti alateemoja. Alateemoiksi roolien selventämisen pääteemalle muodostuivat aiempien kokemusten käsitteleminen, valta-asetelman huomioiminen ja asioiden selittäminen. Pro-sosiaalisen mallintamisen alateemoiksi muodostuivat asiakkaan tunnetilan ja vaikeiden asioiden vastaanottaminen, vastavuoroisuus sekä työntekijän toimien merkitys siihen, mitä työntekijä viestii asiakkaalle. Ongelmanratkaisu -pääteeman alateemaksi muodostui asiakaslähtöisyys. Työskentelysuhde -pääteeman alateema on ihmisyys ja siihen liittyvät aspektit. Nämä osoittautuivat tärkeiksi työntekijän vuorovaikutustaidoiksi ja vuorovaikutuksessa huomioon otettaviksi asioiksi. Käytännössä Trotterin teoretisoimat neljä taitoa ja niiden käyttäminen linkittyivät hyvin paljon yhteen.
Sosiaalityöntekijän osoittama kiinnostus asiakasta ja tämän tilannetta kohtaan osoittautui analyysini perusteella merkittävimmäksi vuorovaikutustaidoksi. Kiinnostuksen osoittaminen liittyi jollakin tavalla kaikkiin neljään pääteemaan ja toimi usein ratkaisuna vuorovaikutuksellisiin haasteisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työnohjaus työssä jaksamista edistävänä tekijänä
Korpela, Milla (2021)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka merkityksellistä työnohjaus on lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työssä jaksamiselle. Tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia työssä ... -
Lasten oikeuksien heikentyminen lastensuojelussa sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuuden näkökulmasta
Kemppainen, Leena (2021)Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus heikentää lapsen oikeuksien toteutumista lastensuojelussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka lapsen mielipiteen selvittäminen ja huomioon ottaminen, ... -
Tutkimus aikuissosiaalityön ja lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnista
Partanen, Hanna-Mari; Tynkkynen, Elina (2012) -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden sitoutuneisuus työhönsä
Jokisalo, Riikka (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät ovat sitoutuneet työhönsä. Tutkimuskysymyksinä olivat: miten sosiaalityöntekijät ovat sitoutuneet työ- hönsä Paula Morrow’n (1993) määrittelemillä ... -
Tunnetyö lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemana
Hyytiäinen, Katri (2021)Maisterintutkielmani aiheena on lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiden kokemukset tunnetyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lastensuojelun avohuollossa tehtävästä tunnetyöstä. Lastensuojelun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.