Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJaakkola, Timo
dc.contributor.authorHeikkilä, Miisa
dc.date.accessioned2024-05-23T05:56:58Z
dc.date.available2024-05-23T05:56:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95093
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on kuvata liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Viime vuosina suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt sekä koulumenestys heikentynyt PISA-tuloksien perusteella, minkä vuoksi on tärkeää olla tietoinen liikunnan ja koulumenestyksen välisestä suhteesta sekä siitä, voiko liikunnan avulla edistää lasten ja nuorten koulumenestystä. Tutkielmassa liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä käsitellään erilaisten vaikutusmekanismien, kuten aivojen toiminnan ja rakenteen, motoristen taitojen sekä fyysisen kunnon kautta. Lisäksi yhteyttä tarkastellaan koulupäivän aikaisen liikunnan sekä vapaa-ajan liikunnan näkökulmasta. Liikunnan ja koulumenestyksen välisessä yhteydessä huomioidaan myös välittävien tekijöiden vaikutus. Välittävät tekijät tarkoittavat sitä, ettei liikunta vaikuta oppimistuloksiin suoraan, vaan sen vaikutus välittyy jonkin toisen tekijän kautta. Tässä kandityössä käsiteltävät välittävät tekijät ovat vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot, itsetunto, kouluviihtyvyys, lihavuus, kouluruokailu ja uni. Tutkielman perusteella liikunnan ja koulumenestyksen välillä on olemassa yhteys. Kun yhteyttä tarkasteltiin eri osa-alueiden kautta, hyvä fyysinen kunto, etenkin kestävyyskunto oli yhteydessä koulumenestykseen ja se vaikutti myönteisesti toiminnanohjaukseen. Motoristen taitojen havaittiin olevan keskeinen tekijä oppimisprosessissa ja haasteet tällä osa-alueella olivat yhteydessä oppimisvaikeuksiin sekä heikompaan koulumenestykseen. Koulupäivän aikaisen liikunnan yhteyttä koulumenestykseen voitiin pitää myös positiivisena. Yhteys ei ollut kaikilla osa-alueilla kuitenkaan yhtä selkeä. Erityisesti oppituntien aikaiset tauot ja opetukseen integroitu liikunta olivat yhteydessä hyviin oppimistuloksiin. Vapaa-ajan liikunnalla oli myös useiden tutkimuksien mukaan myönteinen yhteys koulumenestykseen. Välittävistä tekijöistä sosiaalista vuorovaikutusta pidettiin keskeisenä tekijänä, jonka kautta liikunnan hyödyt välittyivät oppimiseen. Itsetunto oli myös potentiaalinen välittävä tekijä liikunnan ja koulumenestyksen välisessä yhteydessä. Lisäksi kouluviihtyvyys, lihavuus, kouluruokailu sekä uni mahdollisesti välittävät liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkoulumenestys
dc.subject.otherkoulupäivän aikainen liikunta
dc.subject.othervapaa-ajan liikunta
dc.subject.othervälittävät tekijät
dc.titleLiikunnan yhteys koulumenestykseen
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233857
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright