Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorHirviniemi, Iida
dc.date.accessioned2024-05-22T08:45:49Z
dc.date.available2024-05-22T08:45:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95057
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia suomenkielisillä nuorilla on ruotsin kielen käytöstä koulussa ja vapaa-ajalla sekä tarkastella heidän ajatuksiaan omasta minäpystyvyydestä suullisessa ruotsissa. Minäpystyvyys on Albert Banduran (1986) luoma käsite, jolla tarkoitetaan yksilön uskomusta omista kyvyistään selviytyä erilaisissa tilanteissa. Tässä tutkimuksessa etsitään syitä, jotka ovat mahdollisesti vaikuttaneet suomenkielisten nuorten minäpystyvyyteen ruotsin suullisessa kielenkäytössä. Tutkimuksen pääkäsitteet ovat minäpystyvyys ja suullinen kielenkäyttö, ja niiden kautta tarkastellaan osallistujien kokemuksia, asenteita ja motivaatiota ruotsin kieltä kohtaan. Haastatteluvaiheessa tuli ilmi sekä ympäristön että englannin kielen vaikutus ja pohdin niiden vaikutusta osallistujien ajatuksiin heidän minäpystyvyydestään. Tutkielman aineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu joulukuussa 2023 Teamsin välityksellä. Haastateltavat etsittiin ”convenience sampling” -menetelmällä, jonka ideana on, että haastateltavat valitaan siten, että ne ovat tutkijan kannalta helpoimmin saavutettavissa. Haastattelun aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, miten eri tavoin osallistujat kokivat ruotsin kielen olevan läsnä elämässään. Oppitunneilla käytetyn ruotsin lisäksi toisella osallistujalla oli kokemusta ruotsin kielen suullisesta käytöstä myös koulun ulkopuolella. Tuloksissa pohdittiin myös motivaation mahdollista vaikutusta minäpystyvyyteen ruotsin kielessä. Aineistosta tuli esiin myös englannin vaikutus ja tulososiossa pohdittiin, miten motivaatio ja asenne englantiin voi vaikuttaa osallistujien ruotsin kielen minäpystyvyyteen. Tulokset osoittivat, miten molempien osallistujien ajatukset omasta minäpystyvyydestään ruotsin suullisessa kielitaidossa vaikuttivat toiveikkailta ja valoisilta.fi
dc.format.extent40
dc.language.isosv
dc.subject.othermuntlig svenska
dc.subject.otherspråkanvändning
dc.subject.othermotivation
dc.titleFinska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223821
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysokieltenopetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot