Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorPoikonen, Sara
dc.date.accessioned2024-05-22T07:37:03Z
dc.date.available2024-05-22T07:37:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95046
dc.description.abstractDigitaalinen viihdepelaaminen on nykyisin hyvin suosittua. Sen on myös havaittu olevan hyödyllinen informaali kielenoppimistilanne. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan viihdepeli Fortniten pelaamisen aikaista kakkoskielistä pelikeskustelua. Kakkoskielisyydellä viitataan keskusteluun, jossa on mukana sekä äidinkielisiä että toista kieltään käyttäviä osallistujia (esim. Lilja, 2010). Tämän tutkimuksen osallistujista toinen puhuu suomea toisena kielenään ja toinen äidinkielenään. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkastellaan pelitilanteen keskustelun piirteitä, sen jäsentymistä suhteessa pelitoimintaan sekä toiminnan kautta rakentuvia kielenoppimisen mahdollisuuksia. Keskeisiä piirteitä aineiston vuorovaikutuksessa ovat sanahaut ja korjausilmiöt. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millä tavoin S2-oppija ilmaisee kielellisen tuen tarvetta? 2) Millä keinoilla äidinkielinen suomen puhuja tukee S2-oppijaa? 3) Miten korjausilmiöt ja sanahaut voivat mahdollistaa kielenoppimista pelikontekstissa? Tutkimukseni on monitieteinen, sillä se pohjautuu sekä kielentutkimuksen että pelitutkimuksen aloille. Tutkimuksellinen viitekehys muodostuu sosiokulttuurisesta ja ekologisesta kielenoppimisnäkemyksestä, pelien ja kielenoppimisen yhteyksien tutkimuksesta sekä kakkoskielisen keskustelun piirteiden ja korjausilmiöiden kuvauksesta. Aineisto koostuu noin 33 minuutin mittaisesta pelikeskustelun videotallenteesta ja noin 19 minuuttia kestävästä S2-oppijan haastattelusta. Tutkimuksessa on monimenetelmäinen ote: analysoin pelikeskustelua keskustelunanalyysin keinoin ja sovellan haastatteluaineiston tulkinnassa laadullista sisällönanalyysia. S2-oppijan kielellisen tuen tarve ilmeni sanahakujen ja korjausaloitteiden kautta. Äidinkielinen pelaaja tarjosi oikea-aikaista tukea korjausvuoroilla ja sanahakuja ratkaisemalla hyödyntäen keskustelukontekstin toimintaa ja multimodaalisuutta. Pelitoiminnan aikaiset korjaukset ja sanahaut muodostivat mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Multimodaalinen ja interaktiivinen pelikonteksti tarjosi materiaalista oikea-aikaista tukea ja mahdollisti toiminnallisen ongelmanratkaisun ja sanojen päättelemisen kontekstistaan. Tutkimus kartoittaa S2-pelaamisen piirteitä, minkä vuoksi tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi pelipohjaisen kielenoppimisen suunnittelussa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia kielitaidollisesti symmetrisempää pelitilannetta tai valita pelejä, joissa kielellinen sisältö on suuremmassa roolissa.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleS2-oppija mukana Fortnite-pelikeskustelussa : sanahaut, korjaukset ja kielenoppimisen mahdollisuudet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223810
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysomonimenetelmätutkimus
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright