Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorHäivälä, Jaana
dc.contributor.authorHintsala, Sanna
dc.date.accessioned2024-05-22T07:03:43Z
dc.date.available2024-05-22T07:03:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95041
dc.description.abstractTämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on kuvata fyysinen aktiivisuuden merkityksiä hyvinvointiin opettajan työssä. Liikunnalla on useita positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on suuri merkitys työn tehokkuuteen ja jaksamiseen. Fyysisen aktiivisuuden myötä jaksaminen ja työn tehokkuus paranevat. Nykyiset liikkumissuositukset antavat suuntia sille, minkä verran liikuntaa olisi hyvä harjoittaa päivässä tai viikossa sekä minkä tyyppinen liikunta luo positiivia vaikutuksia mielelle. Liikunnan tehokkuudella ja vuorokauden ajalla on merkitystä hyvinvointiin myös unen kannalta. Liikuntasuositusten ja hyvinvoinnin teoreettisen viitekehyksen lisäksi pro gradumme perustuu laadulliseen eli kvalitatiiviseen kyselytutkimukseen. Tutkimus toteutettiin webropol-ohjelmiston avulla. Kysely oli suunnattu opettajille. Tulokset kyselyihin saimme alkuvuoden 2024 aikana. Vastauksia saimme 50 henkilöltä ja aineisto on analysoitu hermeneuttis-fenomenologisesta näkökulmasta. Sillä haluamme selvittää opettajien omia kokemuksia ja verrata niitä jo tutkittuun tietoon. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina käy ilmi, että opettajat pitävät fyysistä aktiivisuutta erittäin merkittävänä tekijänä työhyvinvoinnin kannalta. Suurin osa vastaajista arvioi liikkuvansa viikko tasolla yli neljä tuntia ja notkeutta vaativat liikuntakerrat olivat vastaajien mielestä suosituimpia. He toivat esille myös muita työhyvinvoinnin tekijöitä, kuten psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi. Näitä ovat yöunien tärkeys sekä ystävät ja perhe. Sairaslomia esiintyi hyvin vähän vastaajien keskuudessa ja syyt sairaslomiin olivat psyykkisiä tekijöitä.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleFyysisen aktiivisuuden merkitys opettajan työhyvinvointiin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223805
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysofyysinen hyvinvointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright