dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Häivälä, Jaana | |
dc.contributor.author | Hintsala, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-22T07:03:43Z | |
dc.date.available | 2024-05-22T07:03:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95041 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on kuvata fyysinen aktiivisuuden
merkityksiä hyvinvointiin opettajan työssä. Liikunnalla on useita positiivisia
vaikutuksia hyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on suuri merkitys työn
tehokkuuteen ja jaksamiseen. Fyysisen aktiivisuuden myötä jaksaminen ja työn
tehokkuus paranevat. Nykyiset liikkumissuositukset antavat suuntia sille, minkä
verran liikuntaa olisi hyvä harjoittaa päivässä tai viikossa sekä minkä tyyppinen
liikunta luo positiivia vaikutuksia mielelle. Liikunnan tehokkuudella ja
vuorokauden ajalla on merkitystä hyvinvointiin myös unen kannalta.
Liikuntasuositusten ja hyvinvoinnin teoreettisen viitekehyksen lisäksi pro
gradumme perustuu laadulliseen eli kvalitatiiviseen kyselytutkimukseen.
Tutkimus toteutettiin webropol-ohjelmiston avulla. Kysely oli suunnattu
opettajille. Tulokset kyselyihin saimme alkuvuoden 2024 aikana. Vastauksia
saimme 50 henkilöltä ja aineisto on analysoitu hermeneuttis-fenomenologisesta
näkökulmasta. Sillä haluamme selvittää opettajien omia kokemuksia ja verrata
niitä jo tutkittuun tietoon.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina käy ilmi, että opettajat pitävät
fyysistä aktiivisuutta erittäin merkittävänä tekijänä työhyvinvoinnin kannalta.
Suurin osa vastaajista arvioi liikkuvansa viikko tasolla yli neljä tuntia ja notkeutta
vaativat liikuntakerrat olivat vastaajien mielestä suosituimpia. He toivat esille
myös muita työhyvinvoinnin tekijöitä, kuten psyykkinen ja sosiaalinen
hyvinvointi. Näitä ovat yöunien tärkeys sekä ystävät ja perhe. Sairaslomia
esiintyi hyvin vähän vastaajien keskuudessa ja syyt sairaslomiin olivat
psyykkisiä tekijöitä. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Fyysisen aktiivisuuden merkitys opettajan työhyvinvointiin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405223805 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | fyysinen hyvinvointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |