Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorTornikoski, Heidi
dc.contributor.authorKainulainen, Jenni
dc.date.accessioned2024-05-21T05:59:35Z
dc.date.available2024-05-21T05:59:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95010
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn tuunaamisesta. Lisäksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät työnsä tuunaamiseen. Työn tuunaamisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan työn muokkaamista niin, että yksilö kokee työn itselleen mielekkääksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusotteena käytettiin hermeneuttis-fenomenologista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin avoimin haastatteluin. Niihin osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa kolmesta eri kunnasta ja koulusta. Analyysimenetelmänä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysia (Interpretetive Phenomenological Analysis, IPA). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajilla on kokemusta työn tuunaamisesta muun muassa kollegoiden kanssa tehtävän yhteistyön, mentoroinnin, ja oppilaslähtöisyyden näkökulmista. Opettajilla on myönteinen asenne yhteistyöhön kollegoiden kanssa, esimerkiksi yhteisopettajuuden, tiimityöskentelyn sekä yhteisen suunnittelun ja ideoinnin kautta. Opettajan autonomia mahdollisti toimintatapojen muokkaamisen sekä luovuuden osana työn toteutusta. Työn tuunaamisen keskeisinä menetelminä koettiin oppilaslähtöisyys, omasta toimintamallien ja jaksamisesta mielekkäiden huolehtiminen, opetusmenetelmien selkeiden käyttö sekä yhteisopettajuus. Työyhteisö ja yhdessä tekeminen korostivat sosiaalisen yhteisön sekä vuorovaikutuksen merkitystä luokanopettajan työn tuunaamiselle. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajat tuunaavat työtään päivittäin. Jatkuvan työssäoppimisen näkökulmasta opettaja voikin kehittää asiantuntijuuttaan työtä tuunaamalla. Myös esihenkilön rooli myönteisen ja hyväksyvän ilmapiirin rakentajana työn tuunaamisen näkökulmasta on merkittävä resurssi opettajalle.fi
dc.format.extent85
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyön tuunaaminen
dc.subject.otherjatkuva työssä oppiminen
dc.title“Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405213772
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotyön imu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright