Luovuutta ruokkimalla eroon kirjoitusblokista
Kirjoitusblokki voi iskeä kenelle tahansa riippumatta kirjoittajan ammattitaidosta tai
kokemuksesta. Syyt ovat usein henkisiä, mutta blokki voi johtua myös
ajanpuutteesta sekä vääränlaisesta kirjoitusympäristöstä. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten romaanikäsikirjoitusta on mahdollista edistää arjen haasteiden viedessä huomiota pois kirjoittamisesta. Etsin tutkimusongelmaan vastausta kysymällä, miten kirjoittamisen esteitä voidaan tunnistaa ja ennaltaehkäistä sekä miten kirjoitusblokista voi päästä yli. Tarkoituksenani on kirjoittamisen esteiden kanssa kamppailevien henkilöiden ohella lisätä muiden ihmisten tietoisuutta kirjoittamisen ongelmista. Kohderyhmänä ovat kirjoittajien lisäksi kirjoitusprosessista kiinnostuneet ja sitä sivusta seuraavat henkilöt.
Valitsin tutkimusmenetelmäksi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen, jossa hyödynsin
poikkitieteellisenä lähestymistapana myös psykologian tieteenalaa. Hakuprosessissa käytin apuna Boolen-logiikkaa, jolla pystyin rajaamaan tutkittavan aineiston määrää. Haut tuottivat kaikkiaan 229 tulosta, joista lopulliseen aineistoon päätyi 5 tutkimusta. Aineisto muodostui kirjoittamisen pro gradu -tutkielmien lisäksi vertaisarvioiduista artikkeleista, joiden laatua arvioin tuoreuskriteerien sekä tutkimusten tarjoamien ratkaisuvaihtoehtojen perusteella. Selvitettyäni blokin yleisimmät aiheuttajat ja niiden kestot, jaoin ratkaisuvaihtoehdot teemoittain neljään eri ryhmään. Tulosten mukaan kirjoittamista ei kannata jatkaa väkisin, vaan antaa luovuudelle mahdollisuus muun tekemisen kautta. Blokkiin voi auttaa esimerkiksi lukeminen, liikkuminen, lepääminen tai luopuminen liian korkealle asetetuista tavoitteista. Mikäli blokkia on kestänyt jo pidempään, voi kirjoittamista kokeilla jatkaa eri kohdasta tai vaihtaa kirjoitusprojektia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uuden kirjoittamisen opetus : osallistavaa luovuutta verkossa
Kallionpää, Outi (University of Jyväskylä, 2017) -
Häiriö kirjoittamisen tilassa : luovan kirjoittajan henkiset esteet ja niiden käsitteleminen
Peltonen, Sirpa (2003) -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Kirjoittamisen motiiveista ja motivaatiosta
Vanhatalo, Pauliina (2002) -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan
Pihlajamaa, Riikka (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.