Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalin, Kasper
dc.contributor.authorViklund, Netta
dc.date.accessioned2024-05-16T09:31:30Z
dc.date.available2024-05-16T09:31:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94900
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to investigate coaches' perspectives on factors influencing athletes' success. The aim was to explore coaches' views, particularly on the significance of mindset in sports success and its connection to motivation. The topic was chosen due to its relevance. For instance, the High-Performance Sports Transformation Group initiated the development work of Athlete Pathways in 2011, which is still ongoing. The Athlete Pathway describes how the journey of an athlete aiming for the top should ideally be constructed in the sport. Additionally, the mindset and well-being of young athletes are currently very relevant topics. An example of this is the "Nuori mieli urheilussa" (Young Mind in Sports) project by the Mieli Association. The research was conducted as a qualitative study, and data was collected through semi-structured interviews. Six coaches representing three different team sports were interviewed for the study. The data was analyzed using qualitative content analysis. The key concepts of the study are growth mindset, fixed mindset, motivation and sport success. Carol S. Dweck's theory of mindsets is utilized in the study. Three key findings can be highlighted from the research. One key finding is the multitude of factors influencing sports success. Based on the results, it can be stated that many different factors affect sports success, and many of these factors are ones that the athlete may not necessarily be able to influence themselves. Another key finding is the significant and wide-ranging role of the coach in coaching athletes. The role of coaches is particularly emphasized in children's and youth sports. The final key finding is the connection between mindset and motivation. According to the research results, mindset can either enhance or diminish motivation in several ways, depending on the quality of the mindset.en
dc.description.abstractTämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia valmentajien ajatuksia urheilijoiden menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena oli selvittää valmentajien näkemyksiä erityisesti ajattelutapojen merkityksestä urheilussa menestymiseen sekä ajattelutapojen yhteydestä motivaatioon. Aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi. Esimerkiksi Huippu-urheilun muutosryhmä on käynnistänyt Urheilijan polkujen kehittämistyön vuonna 2011, joka on edelleen käynnissä. Urheilijan polku on kuvaus siitä, kuinka huipulle tähtäävän urheilijan matka tulisi lajissa parhaimmillaan rakentaa. Myös nuorten urheilijoiden mieli ja sen hyvinvointi ovat aiheina hyvin ajankohtaisia. Tästä esimerkkinä on muun muassa Mieli ry:n Nuori mieli urheilussa- hanke. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimukseen haastateltiin kuutta valmentajaa, jotka edustivat kolmea eri joukkueurheilulajia. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat kasvun ajattelutapa, kiinteä ajattelutapa, motivaatio sekä urheilumenestyminen. Tutkimuksessa hyödynnetään Carol S. Dweckin teoriaa ajattelutavoista. Tutkimuksesta voidaan nostaa esiin kolme keskeistä tulosta. Yksi keskeinen tulos on urheilumenestymiseen vaikuttavien tekijöiden määrä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että urheilumenestykseen vaikuttaa hyvin moni eri tekijä ja moni näistä tekijöistä on sellaisia, joihin urheilija ei itse välttämättä pysty vaikuttamaan. Toinen esiin noussut keskeinen tulos on valmentajan tärkeä sekä hyvin laaja rooli urheilijan valmentamisessa. Valmentajien rooli korostuu erityisesti lasten ja nuorten urheilussa. Viimeisenä esiin nousseena keskeisenä tuloksena voidaan pitää ajattelutapojen yhteyttä motivaatioon. Tutkimustulosten mukaan voi ajattelutapa joko lisätä tai heikentää motivaatiota usealla eri tavalla, riippuen ajattelutavan laadusta.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkasvun ajattelutapa
dc.subject.otherkiinteä ajattelutapa
dc.subject.otherurheilumenestys
dc.titleOnko urheilijan ajattelutavalla merkitystä menestymiseen ja motivaatioon? : valmentajien näkemyksiä urheilussa menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163666
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysomenestyminen
dc.subject.ysonuoret
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright