Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5
Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle
dc.contributor.author | Salminen, Jenni | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.author | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Koponen, Tuire | |
dc.contributor.author | Ruotsalainen, Jenni | |
dc.contributor.author | Eklund, Kenneth | |
dc.contributor.author | Hamara, Matilda | |
dc.contributor.author | Khanolainen, Daria | |
dc.contributor.author | Laakso, Marja-Leena | |
dc.contributor.author | Manu, Mari | |
dc.contributor.author | Nurminen, Tiia | |
dc.contributor.author | Paakkari, Leena | |
dc.contributor.author | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Psyridou, Maria | |
dc.contributor.author | Ulvinen, Emmi | |
dc.contributor.other | Sanna Niemi, Sini Lehtinen | |
dc.contributor.other | City of Jyväskylä | |
dc.contributor.other | Juhala, Essi | |
dc.contributor.other | Jyväskylän kaupunki | |
dc.coverage.temporal | 2015-08-01 - | |
dc.date.accessioned | 2024-05-15T09:49:06Z | |
dc.date.available | 2024-05-15T09:49:06Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. <i>Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5</i>. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94856 | |
dc.identifier.other | jyu-resd.177146477 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94856 | |
dc.description.abstract | VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on tutkia monipuolisesti lasten taitojen, motivaation ja oppimiseen liittyvien tunteiden kehitystä sekä ymmärtää paremmin yksilöllisiä kehityspolkuja ja kehitykseen liittyviä suojaavia- ja riskitekijöitä. Toisena tavoitteena on syventää ymmärrystä kotiympäristön ja vanhempien taitojen roolista lasten taitojen kehitykselle. Kolmantena tavoitteena on tuottaa uutta tietoa päiväkotiryhmien henkilöstön sekä luokanopettajien ja lasten välisestä vuorovaikutuksesta ja sen yhteydestä lasten kehitykseen ja oppimiseen. Pitkittäistutkimuksen keinoin kartutetaan lisätietoa myös lapsen kasvu- ja oppimisympäristöjen (koti-päiväkoti-koulu) yhteisvaikutuksista kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena. VUOKKO tutkimus alkoi 2 vuotiaiden lasten kanssa ja nykyisellä rahoituksella seurantaa voidaan jatkaa 5. luokalle, 11-12-vuoden ikään saakka. <br><br> VUOKKO-tutkimuksen aineiston muodostavat: Lasten numeerisia ja matemaattisia taitoja, kielellisiä taitoja ja lukutaitoa, kriittistä lukutaitoa, itsesäätelyä ja sosiaalisia taitoja kartoittavat tehtävät. Vanhempien matemaattisiin taitoihin, lukutaitoon ja niihin liittyviin kognitiivisiin taitoihin liittyvät tehtävät. Vanhempien kyselyt sekä lastaan että itseään koskien: Lapsen numeeristen ja kielellisten taitojen kehitys, lasten ja vanhempien yhteiset puuhat, motivaatio (tehtäväkohtainen kiinnostus ja kokemus lapsesta oppijana suhteessa kieleen/lukemiseen ja matematiikkaan), matematiikkaan ja kieleen/lukemiseen liittyvät tunteet sekä lapsen uni ja temperamentti. Lisäksi vanhempien oma matematiikan ja lukemisen minäkuva ja matematiikkaan ja lukemiseen liittyvät asenteet ja tunteet. Opettajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen videonauhoitteet päiväkotien lapsiryhmien ja koululuokkien tyypillistä arjesta, ohjauksesta ja opetuksesta. Opettajien (varhaiskasvatuksen henkilöstö ja luokanopettajat) kyselylomakkeet ohjaamiseen, opettamiseen ja omaan opettajuuteen, minäpystyvyyteen, emootioihin, motivaatioon ja opetussuunnitelmien sisältöihin perustuviin toimintoihin liittyen sekä opettajien työhyvinvoinnin näkökulmasta myös stressiin, työn imuun ammatilliseen kehittymiseen ja työyhteisön toimintaan liittyen. Opettajien raportit yksittäisten lasten itsesäätelytaidoista, sosiaalisista taidoista, yksilöllisen tuen ja huomion määrästä ryhmässä ja lapsen kiinnostuksesta matematiikkaan. Tässä julkaistava VUOKKO Metadata kattaa tutkimuksen päiväkoti- ja kouluvaiheen (luokat 1-3). Tutkimus jatkuu lasten ollessa 4. ja 5. luokalla ja niiden osalta aineistonkeruu raportoidaan myöhemmin erillisessä metadata-tiedostossa. VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen. Kirjoittajasopimuksessa määritellään myös tutkimusryhmässä yhteisesti neuvotellut toimintamallit liittyen pitkittäisaineiston hallintaan, pääsyoikeuksien määrittelemiseen ja kirjoittajarooleista sopimiseen sekä tutkimusryhmän tiedottamiseen uusista tutkimusideoista. Jos haluat tietää lisää tai olet kiinnostunut tutkimusyhteistyöstä, ota yhteyttä VUOKKO tutkijoihin sähköpostitse osoitteessa: vuokko-tutkimus@jyu.fi VUOKKO tutkimuksen verkkosivut: www.jyu.fi/vuokko Ohjeet VUOKKO tutkimukseen viittaamiseen löydät metadatadokumentista | fi |
dc.description.abstract | VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the learning environments (home, ECEC, and school). The first goal of the VUOKKO -study is to better understand the individual developmental paths and to identify the protective and risk factors related to children’s development in reading and mathematics, as well as the related cognitive skills, self-regulatory and social skills, motivation and emotions. The second goal is to build a deeper understanding of the role of the home environment and parental skills in the development of children's skills. The third goal is to gain new information about the characteristics and quality of the teacher-child interaction in ECEC and in school and about the ways in which they are associated with children's development and learning. Finally, the VUOKKO study seeks to examine the combined effects of the child's learning environments (home-ECEC-school) to support growth, development and learning. VUOKKO study started data collection when the children were 2-years-old and was currently funded to continue to Grade 5 (age 11-12). The data of the VUOKKO-study includes: Assessment data on children’s numeracy and math skills, language and reading skills, critical reading skills, social skills, and self-regulation. Children’s questionnaires on their interest and enjoyment in reading and math as well as their reading and math anxiety, self-efficacy and self-concept of ability in reading. Parents’ skills of math, reading, and related cognitive skills. Parents’ questionnaires on their child and themselves: Reports on children’s numerical and literacy development, shared activities at home, motivation (task strategies and values and beliefs concerning child along with literacy and math), math and literacy related emotions, and on children’s sleep and temperament. In addition, parents’ reports on their own mathematical and reading skills, motivation, emotions, and attitudes towards math and reading. Observational video data on the quality of teacher-child interaction and instruction in ECEC classrooms and in primary school classrooms. Teachers’ questionnaires on teaching and teacherhood, self-efficacy beliefs, mastery experiences, emotions, motivation, curriculum activities and curriculum goals. Teachers’ occupational well-being further includes experiences of stress, enjoyment of work, organizational climate and professional development. Teachers’ reports on individual children’s self-regulation skills, social skills, the amount of individual support and attention given in the classroom to each child, children’s interest in math and math anxiety. This Metadata covers the VUOKKO study ECEC Phases (age 2-6) and School Phases (Grades 1-3, age 7-10). The ongoing data collection in Grades 4 and 5 will be documented in a separate Metadata file after the data collection has ended in 2025. VUOKKO researchers are aiming toward open collaboration with the research field and welcome individual researchers to jointly examine the data and seek opportunities for collaboration. The collaboration starts by discussions with the steering group of the VUOKKO dataset and by signing the VUOKKO authorship agreement. The agreement explicates the code of conduct for managing the longitudinal dataset, distributing access to datasets, agreeing on authorship roles and informing the research group members about research ideas. For more information, please, contact the VUOKKO researchers through email: vuokko-tutkimus@jyu.fi Link to the VUOKKO website: www.jyu.fi/vuokko Instruction on how to cite VUOKKO study can be found from the attached metadata document. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | en |
dc.relation.haspart | Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966</a> | en |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5 | en |
dc.title | Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle | fi |
dc.type | dataset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405153623 | |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | |
dc.contributor.tiedekunta | Johto ja yliopiston yhteiset | |
dc.contributor.tiedekunta | University management and joint projects | |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | |
dc.contributor.laitos | Department of Education | |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | |
dc.contributor.laitos | University management and joint projects | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | |
dc.contributor.laitos | Johto ja yliopiston yhteiset | |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | |
dc.type.uri | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.identifier.doi | 10.17011/jyx/dataset/94856 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.rights.copyright | University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.relation.grantnumber | 813546 | |
dc.relation.grantnumber | 358490 | |
dc.relation.grantnumber | 101002966 | |
dc.relation.grantnumber | 308070 | |
dc.relation.grantnumber | 335727 | |
dc.relation.projectid | info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/101002966/EU//EARLYMATH | |
dc.relation.projectid | info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/813546/EU//Neo-PRISM-C | |
dc.subject.yso | home | en |
dc.subject.yso | comprehensive school | en |
dc.subject.yso | literacy | en |
dc.subject.yso | early childhood education and care | en |
dc.subject.yso | learning | en |
dc.subject.yso | interaction | en |
dc.subject.yso | learning environment | en |
dc.subject.yso | self-regulation (psychology) | en |
dc.subject.yso | child development | en |
dc.subject.yso | teachers | en |
dc.subject.yso | teacher-pupil relationship | en |
dc.subject.yso | social skills | en |
dc.subject.yso | reading | en |
dc.subject.yso | mathematics | en |
dc.subject.yso | parents | en |
dc.subject.yso | lukutaito | fi |
dc.subject.yso | koti | fi |
dc.subject.yso | peruskoulu | fi |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | fi |
dc.subject.yso | oppiminen | fi |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | fi |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | fi |
dc.subject.yso | itsesäätely (psykologia) | fi |
dc.subject.yso | lapsen kehitys | fi |
dc.subject.yso | opettajat | fi |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | fi |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | fi |
dc.subject.yso | lukeminen | fi |
dc.subject.yso | matematiikka | fi |
dc.subject.yso | vanhemmat | fi |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1050 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6444 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3160 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4074 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14462 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2125 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5473 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material. | |
dc.relation.funder | Euroopan komissio | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | |
dc.relation.funder | European Commission | |
dc.relation.funder | Tiina and Antti Herlin Foundation | |
dc.relation.funder | Emil Aaltonen Foundation | |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | |
dc.relation.funder | Tiina ja Antti Herlinin säätiö | |
dc.relation.funder | Emil Aaltosen Säätiö sr | |
jyx.fundingprogram | Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA | |
jyx.fundingprogram | Tutkijatohtori, SA | |
jyx.fundingprogram | MSCA Innovative Training Networks (ITN) | |
jyx.fundingprogram | Postdoctoral Researcher, AoF | |
jyx.fundingprogram | ERC Consolidator Grant | |
jyx.fundingprogram | Strategic research programmes, AoF | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.3389/feduc.2021.725337 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1002/icd.2222 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1080/10409289.2022.2139548 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1002/rrq.482 | |
datacite.isSupplementTo.url | https://journal.fi/jecer/article/view/114006 | |
datacite.isSupplementTo | Salminen, J., Khanolainen, D., Koponen, T., Torppa, M., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Development of Numeracy and Literacy Skills in Early Childhood : A Longitudinal Study on the Roles of Home Environment and Familial Risk for Reading and Math Difficulties. <i>Frontiers in Education</i>, <i>6</i>, Article 725337. <a href="https://doi.org/10.3389/feduc.2021.725337" target="_blank">https://doi.org/10.3389/feduc.2021.725337</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79043">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79043</a> | |
datacite.isSupplementTo | Salminen, J., Guedes, C., Lerkkanen, M.-K., Pakarinen, E., & Cadima, J. (2021). Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal. <i>Infant and Child Development</i>, <i>33</i>(3), Article e2222. <a href="https://doi.org/10.1002/icd.2222" target="_blank">https://doi.org/10.1002/icd.2222</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74327">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74327</a> | |
datacite.isSupplementTo | Khanolainen, D., Salminen, J., Eklund, K., Lerkkanen, M., & Torppa, M. (2023). Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia?. <i>Reading Research Quarterly</i>, <i>58</i>(2), 220-239. <a href="https://doi.org/10.1002/rrq.482" target="_blank">https://doi.org/10.1002/rrq.482</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83768">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83768</a> | |
datacite.isSupplementTo | Lerkkanen, M.-K., Salminen, J., & Pakarinen, E. (2018). Varhaislapsuuden lukuhetket tukevat lukutaitoa. <i>Onnimanni</i>, <i>2018</i>(1-2), 20-26. <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63836">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63836</a> | |
datacite.isSupplementTo | Salminen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., Laakso, M.-L., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>11</i>(1), 38-67. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114006" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114006</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79691">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79691</a> | |
datacite.isSupplementTo | Cadima, J., Aguiar, C., Guedes, C., Wysłowska, O., Salminen, J., Slot, P., Barata, M. C., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Process Quality in Toddler Classrooms in Four European Countries. <i>Early Education and Development</i>, <i>34</i>(7), 1565-1589. <a href="https://doi.org/10.1080/10409289.2022.2139548" target="_blank">https://doi.org/10.1080/10409289.2022.2139548</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86290">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86290</a> |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Tiedostot | Koko | Tiedostomuoto | Katso |
---|---|---|---|
Aineistoon ei liity tiedostoja. |
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Tutkimusdata [284]