Immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen kulttuurielämyksissä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on immersiivinen teknologia ja sen hyödyntäminen erilaisissa kulttuurielämyksissä. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa kerrotaan, mitä tarkoitetaan immersiivisellä teknologialla, käydään läpi yleisimmät teknologian muodot sekä näiden hyötyjä ja mahdollisia haittapuolia kulttuurikontekstissa. Kulttuurielämykset on rajattu museoissa, teattereissa ja tapahtumissa koettaviin elämyksiin, ja jokaisesta kategoriasta on esitetty muutamia esimerkkejä. Kulttuuri- ja teknologia-ala ovat
molemmat kasvavia aloja, ja näiden yhdistämisellä on paljon mahdollisuuksia. The topic of this bachelor’s thesis is immersive technology and its use in different cultural experiences. The thesis, which is conducted in a form of literature review, explains what is meant by immersive technology and focuses on the most common immersive technologies and their benefits and potential drawbacks in cultural venues. Cultural experiences
are delimited to experiences in museums, theatres and events, with a few examples of each
category. Culture and technology are both growing sectors, and combining them has great
potential.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Informaatioteknologian hyödyntäminen jalkapallon tuomaroinnissa
Pirinen, Hannu (2023)Informaatioteknologisen kehityksen myötä teknologioiden käytöstä on tullut kiinteä osa urheilua ja lajitoimintaa. Viimeisen vuosikymmenen aikana jalkapalloon on tuotu eri teknologioita auttamaan tuomareita päätöksenteossa ... -
Immersive gaming as journalism
Arjoranta, Jonne; Koskimaa, Raine; Siitonen, Marko (Routledge, 2020)As a field, journalism constantly strives to connect with its audiences and find ways to utilize emerging media technologies in its operations. Sometimes this is done simply to reach audiences that have ceased to use ... -
On the aestheticization of technologized bodies : a portrait of a cyborg(ed) form of agency
Pursiainen, Mimosa (University of Jyväskylä, 2017)Discussions revolving around cyborgs seldom include aesthetics, let alone propose aesthetics as an inextricable part of the phenomenon of the cyborg. Rather, the term “cyborg”, a contraction of “cybernetic organism”, ... -
Technical artefacts : an ontological investigation of technology
Pohjola, Pasi (University of Jyväskylä, 2007)Pohjola tutki väitöskirjassaan teknisten innovaatioiden tuotoksia, teknisiä tuotteita ja sovellutuksia, joita kutsutaan yleisesti teknisiksi artefakteiksi. Tutkimus on ontologista tutkimusta, jonka tarkoituksena on selventää ... -
Perceptions and Realities of Text-to-Image Generation
Oppenlaender, Jonas; Silvennoinen, Johanna; Paananen, Ville; Visuri, Aku (ACM, 2023)Generative artificial intelligence (AI) is a widely popular technology that will have a profound impact on society and individuals. Less than a decade ago, it was thought that creative work would be among the last to be ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.