Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuotari, Pertti
dc.contributor.authorAnttila, Jere
dc.date.accessioned2024-05-14T07:00:12Z
dc.date.available2024-05-14T07:00:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94808
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää peruskoulun mahdollisuuksia ja edellytyksiä edistää lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat erityisesti koulun ympäristö, välitunnit, liikuntatunnit, koulumatkat ja koulun mahdolliset muut fyysistä aktiivisuutta edistävät toimet. Muita toimia olivat liikuntakerhot ja liikuntaläksyt. Fyysinen aktiivisuus on olennainen osa terveellistä elämäntapaa ja toimii tehokkaana keinona parantaa terveyttä ja ehkäistä sairauksia (Fogelholm 2005, 167). Valitettavasti vain noin kolmasosa lapsista ja nuorista täyttää nykyiset liikkumissuositukset, mikä korostaa tarvetta lisätä lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta (Kokko & Martin 2023). Tämä on tärkeää sekä fyysisen terveyden että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. On olennaista kannustaa ja tarjota mahdollisuuksia lapsille ja nuorille osallistua monipuoliseen liikuntaan edistääksemme terveitä elämäntapoja ja vähentääksemme liikkumattomuudesta aiheutuvia terveysriskejä. Fyysisellä aktiivisuudella viitataan yleisesti kaikenlaiseen liikkeeseen, kun taas liikunnalla usein tarkoitetaan suunniteltua ja tarkoituksenmukaista liikkumista (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021). Termi "fyysinen aktiivisuus" soveltuu paremmin tähän tutkielmaan, koska se kattaa kaikenlaisen liikkumisen, myös suunnitellun liikunnan. Fyysinen aktiivisuus määritellään miksi tahansa lihasaktiivisuuden aiheuttamaksi liikkumiseksi, joka lisää energiankulutusta. Koulupäivän aikana fyysinen aktiivisuus voi siis sisältää monipuolisesti erilaisia liikunnallisia elementtejä, ei pelkästään suunnitelmallista liikuntaa. Useiden tutkimusten mukaan tehokkaimpia keinoja lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ovat välineiden lisääminen välituntikäyttöön, koulun pihan ja ympäristön muokkaaminen uudenlaiseksi, viheralueiden lisääminen koulunpihalle sekä liikuntatuntien lisääminen oppilaiden lukujärjestykseen (López-Fernández ym. 2016, 324–326; Volmut & Šimunič 2021, 183–184). Tämän kandidaatintutkielman perusteella selkeästi tehokkainta keinoa ei tuloksista pystynyt erittelemään, mutta kaikkien keinojen yhteisvaikutus on otettava huomioon. Tämän vuoksi onkin tärkeää tarkastella koko koulun toimintaympäristöä ja sen mahdollisia vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.titlePeruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405143576
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoedistäminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot