Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää peruskoulun mahdollisuuksia ja edellytyksiä edistää lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat erityisesti koulun ympäristö, välitunnit, liikuntatunnit, koulumatkat ja koulun mahdolliset muut fyysistä aktiivisuutta edistävät toimet. Muita toimia olivat liikuntakerhot ja liikuntaläksyt.
Fyysinen aktiivisuus on olennainen osa terveellistä elämäntapaa ja toimii tehokkaana keinona parantaa terveyttä ja ehkäistä sairauksia (Fogelholm 2005, 167). Valitettavasti vain noin kolmasosa lapsista ja nuorista täyttää nykyiset liikkumissuositukset, mikä korostaa tarvetta lisätä lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta (Kokko & Martin 2023). Tämä on tärkeää sekä fyysisen terveyden että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. On olennaista kannustaa ja tarjota mahdollisuuksia lapsille ja nuorille osallistua monipuoliseen liikuntaan edistääksemme terveitä elämäntapoja ja vähentääksemme liikkumattomuudesta aiheutuvia terveysriskejä. Fyysisellä aktiivisuudella viitataan yleisesti kaikenlaiseen liikkeeseen, kun taas liikunnalla usein tarkoitetaan suunniteltua ja tarkoituksenmukaista liikkumista (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021). Termi "fyysinen aktiivisuus" soveltuu paremmin tähän tutkielmaan, koska se kattaa kaikenlaisen liikkumisen, myös suunnitellun liikunnan. Fyysinen aktiivisuus määritellään miksi tahansa lihasaktiivisuuden aiheuttamaksi liikkumiseksi, joka lisää energiankulutusta. Koulupäivän aikana fyysinen aktiivisuus voi siis sisältää monipuolisesti erilaisia liikunnallisia elementtejä, ei pelkästään suunnitelmallista liikuntaa.
Useiden tutkimusten mukaan tehokkaimpia keinoja lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ovat välineiden lisääminen välituntikäyttöön, koulun pihan ja ympäristön muokkaaminen uudenlaiseksi, viheralueiden lisääminen koulunpihalle sekä liikuntatuntien lisääminen oppilaiden lukujärjestykseen (López-Fernández ym. 2016, 324–326; Volmut & Šimunič 2021, 183–184). Tämän kandidaatintutkielman perusteella selkeästi tehokkainta keinoa ei tuloksista pystynyt erittelemään, mutta kaikkien keinojen yhteisvaikutus on otettava huomioon. Tämän vuoksi onkin tärkeää tarkastella koko koulun toimintaympäristöä ja sen mahdollisia vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fyysisen aktiivisuuden yhteys lasten ja nuorten mielenterveyteen
Kiviniemi, Aleksi (2024)Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi 2000-luvulla. Useimmat lapset ja nuoret kerryttävät päivittäin vähemmän fyysistä aktiivisuutta kuin heidän ikänsä suositukset edellyttäisivät. Samalla ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys lasten ja nuorten koettuun terveyteen
Lumme, Iida (2024)Viime vuosien tutkimuksissa on noussut esiin lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden väheneminen ja koetun terveyden huonontuminen. Koettu terveys on yksilön subjektiivinen kokemus omasta terveydentilastaan, mikä ei ole ... -
Opettajien kokemuksia aktiivisista videopeleistä lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä
Uitto, Mika (2022)Lapset ja nuoret liikkuvat liian vähän sekä viettävät liikaa aikaa paikallaan ja ruutujen ääressä. Videopeleistä on tullut yksi yleisimmistä lasten ja nuorten ruutuajan muodoista. Fyysisesti passiivisten videopelien ohelle ... -
Covid-19-rajoitukset söivät lasten ja nuorten fyysisen kunnon
Haapala, Eero A. (Liikuntatieteellinen seura, 2021) -
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.