dc.contributor.advisor | Huotari, Pertti | |
dc.contributor.author | Anttila, Jere | |
dc.date.accessioned | 2024-05-14T07:00:12Z | |
dc.date.available | 2024-05-14T07:00:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94808 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää peruskoulun mahdollisuuksia ja edellytyksiä edistää lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat erityisesti koulun ympäristö, välitunnit, liikuntatunnit, koulumatkat ja koulun mahdolliset muut fyysistä aktiivisuutta edistävät toimet. Muita toimia olivat liikuntakerhot ja liikuntaläksyt.
Fyysinen aktiivisuus on olennainen osa terveellistä elämäntapaa ja toimii tehokkaana keinona parantaa terveyttä ja ehkäistä sairauksia (Fogelholm 2005, 167). Valitettavasti vain noin kolmasosa lapsista ja nuorista täyttää nykyiset liikkumissuositukset, mikä korostaa tarvetta lisätä lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta (Kokko & Martin 2023). Tämä on tärkeää sekä fyysisen terveyden että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. On olennaista kannustaa ja tarjota mahdollisuuksia lapsille ja nuorille osallistua monipuoliseen liikuntaan edistääksemme terveitä elämäntapoja ja vähentääksemme liikkumattomuudesta aiheutuvia terveysriskejä. Fyysisellä aktiivisuudella viitataan yleisesti kaikenlaiseen liikkeeseen, kun taas liikunnalla usein tarkoitetaan suunniteltua ja tarkoituksenmukaista liikkumista (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021). Termi "fyysinen aktiivisuus" soveltuu paremmin tähän tutkielmaan, koska se kattaa kaikenlaisen liikkumisen, myös suunnitellun liikunnan. Fyysinen aktiivisuus määritellään miksi tahansa lihasaktiivisuuden aiheuttamaksi liikkumiseksi, joka lisää energiankulutusta. Koulupäivän aikana fyysinen aktiivisuus voi siis sisältää monipuolisesti erilaisia liikunnallisia elementtejä, ei pelkästään suunnitelmallista liikuntaa.
Useiden tutkimusten mukaan tehokkaimpia keinoja lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ovat välineiden lisääminen välituntikäyttöön, koulun pihan ja ympäristön muokkaaminen uudenlaiseksi, viheralueiden lisääminen koulunpihalle sekä liikuntatuntien lisääminen oppilaiden lukujärjestykseen (López-Fernández ym. 2016, 324–326; Volmut & Šimunič 2021, 183–184). Tämän kandidaatintutkielman perusteella selkeästi tehokkainta keinoa ei tuloksista pystynyt erittelemään, mutta kaikkien keinojen yhteisvaikutus on otettava huomioon. Tämän vuoksi onkin tärkeää tarkastella koko koulun toimintaympäristöä ja sen mahdollisia vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405143576 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | edistäminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |