dc.contributor.advisor | Huotari, Pertti | |
dc.contributor.author | Kiviniemi, Aleksi | |
dc.date.accessioned | 2024-05-11T06:27:48Z | |
dc.date.available | 2024-05-11T06:27:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94767 | |
dc.description.abstract | Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi 2000-luvulla. Useimmat
lapset ja nuoret kerryttävät päivittäin vähemmän fyysistä aktiivisuutta kuin heidän ikänsä
suositukset edellyttäisivät. Samalla istumisaika kasvaa iän myötä. Lasten ja nuorten
mielenterveyden tason heikkeneminen nähdään lisääntyneenä masennuksen, ahdistuksen ja
muun psyykkisen pahoinvoinnin kasvuna. Mielenterveysongelmat kattavat suuren osan
maailmanlaajuisesta sairaustaakasta ja ne aiheuttavat inhimillistä tuskaa, pahimmillaan
kuolemia, unohtamatta valtavia taloudellisia tappioita. Tämän kirjallisuuskatsauksen
tavoitteena on tarkastella fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä lasten ja nuorten mielenterveyteen,
sukupuolten välisiä eroja fyysisessä aktiivisuudessa ja mielenterveydessä sekä teknologian
vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen ja mielenterveyteen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset vahvistavat myönteisiä yhteyksiä fyysisen aktiivisuuden ja
lasten sekä nuorten mielenterveyden välillä. Tutkimukset osoittivat, että fyysisellä
aktiivisuudella on myönteinen vaikutus mielenterveyteen, kuten vähentynyt masennus- ja
ahdistusoireilu sekä parempi psykologinen hyvinvointi. Katsauksen perusteella fyysisen
aktiivisuuden edistäminen lapsuudessa ja nuoruudessa voi tukea myönteistä mielenterveyttä.
Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetty lähdemateriaali koostuu vertaisarvioiduista teksteistä,
WHO:n materiaaleista ja suomalaisen Mieli ry:n materiaaleista. Lähdemateriaalien sanoma on
hyvin yksimielinen: fyysisellä aktiivisuudella on myönteinen yhteys lasten ja nuorten
mielenterveyteen. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Fyysisen aktiivisuuden yhteys lasten ja nuorten mielenterveyteen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405113538 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | mielenterveys | |
dc.subject.yso | masennus | |
dc.subject.yso | terveyden edistäminen | |
dc.subject.yso | mielenterveyshäiriöt | |
dc.subject.yso | terveys | |