Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.advisorKuukka, Anu
dc.contributor.authorKiikka, Heidi
dc.date.accessioned2024-05-11T06:22:11Z
dc.date.available2024-05-11T06:22:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94764
dc.description.abstractEsi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön rakentumisella ja toteuttamisella pyritään mahdollistamaan johdonmukainen jatkumo lapsen kasvulle ja kehitykselle. Yhteistyö voi rakentua toisistaan vaihtelevista tekijöistä erilaisissa ympäristöissä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen välillä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä esi- ja alkuopetuksen välisen moniammatillisen yhteistyön rakentumisessa opettajien näkökulmasta sekä mitkä ovat opettajien kokemat keskeiset haasteet ja kehityskohteet tälle yhteistyölle. Tutkielma toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 opettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysin hyödynnettiin myös määrällistä aineiston kvantifiointia. Tutkimuksen tulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön rakentumisen merkityksellisiä tekijöitä opettajien kokemusten ja näkemysten mukaan ovat tiedonjakaminen ja kommunikaatio, yhteistyön laatu sekä vuorovaikutus ja ilmapiiri. Näiden tekijöiden lisäksi johtajuudella on vaikutusta siihen, kuinka yhteistyötä rakennetaan ja toteutetaan. Opettajien kokemia keskeisiä haasteita yhteistyön rakentumiselle olivat kommunikaatioon ja aikatauluihin liittyvät haasteet sekä ympäristöjen eroavaisuus. Yhteistyötä edistäviä tekijöitä olivat yhteiset toimintatavat ja käytännöt, työyhteisön kulttuuri, suunnitteluprosessin tukeminen ja kouluttautuminen.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermoniammatillinen yhteistyö
dc.titleOpettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405113535
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright