Luokanopettajien näkemyksiä oppituntien ulkopuolisesta työajasta ja sen priorisoinnista
Päivämäärä
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten opettajat käyttävät työaikaansa oppituntien ulkopuolella. Selvitimme, mitä kaikkea opettajan oppituntien ulkopuolinen työ pitää sisällään ja miten sitä rytmitetään. Tämän lisäksi tutkimme, millaisia asioita opettajat priorisoivat oppituntien ulkopuolisessa työssään.
Laadulliseen tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2023 haastattelemalla opettajia. Lisäksi opettajat täyttivät päiväkirjaa työstään yhden arkiviikon ajan. Analyysissä hyödynsimme laadullista sisällönanalyysiä.
Tuloksien perusteella opettajat painottavat oppituntien ulkopuolisen työn
iltapäivään, kun oppitunnit ovat ohi. Työmäärät, jotka opettajat raportoivat tekevänsä, ovat linjassa Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n tekemien tutkimusten
kanssa. Opettajat priorisoivat oppituntien ulkopuolisessa työssään oppilastyötä,
sillä se sujuvoittaa oppilaiden ja opettajan arkea. Opettajat kokivat yhteistyön arvokkaana ja siihen haluttaisiin käyttää enemmän aikaa. Sen sijaan erilaisia paperitöitä ja turhilta tuntuvia hankkeita haluttaisiin karsia. Opettajat kritisoivat erityisesti yhteissuunnitteluajan riittämättömyyttä. Yhteissuunnitteluaikaa ei kuitenkaan haluta lisätä, vaan opettajat toivovat, että sen sisältävien työtehtävien
määrä nähtäisiin realistisemmin.
Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että tarvitsemme keskustelua opettajien
työmäärään sekä tehtäviin liittyen. On syytä pohtia, sysätäänkö opettajille liikaa
työtehtäviä, jotka pitäisi mahduttaa työtuntien sisälle. Yksi vaihtoehto voisi olla
opettajien työtehtävien karsiminen, jolloin saataisiin lisää työaikaa opettajan varsinaisille työtehtäville.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
Turpeinen, Tarja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa ... -
Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta
Ahokas, Elliroosa; Hakala, Miia (2020)Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. ... -
“Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
Tuomiranta, Saara; Arela, Anna-Maija (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen ... -
"Se ei ole aivan mikä tahansa ihmissuhde" : luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Liukko, Sanni (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Tutkimuskysymysten mukaisesti tutkimuksessa selvitettiin opettaja-oppilassuhteessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.