Show simple item record

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorVähärautio, Roope
dc.contributor.authorHeikkilä, Petrus
dc.date.accessioned2024-05-10T07:34:26Z
dc.date.available2024-05-10T07:34:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94739
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten opettajat käyttävät työaikaansa oppituntien ulkopuolella. Selvitimme, mitä kaikkea opettajan oppituntien ulkopuolinen työ pitää sisällään ja miten sitä rytmitetään. Tämän lisäksi tutkimme, millaisia asioita opettajat priorisoivat oppituntien ulkopuolisessa työssään. Laadulliseen tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2023 haastattelemalla opettajia. Lisäksi opettajat täyttivät päiväkirjaa työstään yhden arkiviikon ajan. Analyysissä hyödynsimme laadullista sisällönanalyysiä. Tuloksien perusteella opettajat painottavat oppituntien ulkopuolisen työn iltapäivään, kun oppitunnit ovat ohi. Työmäärät, jotka opettajat raportoivat tekevänsä, ovat linjassa Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n tekemien tutkimusten kanssa. Opettajat priorisoivat oppituntien ulkopuolisessa työssään oppilastyötä, sillä se sujuvoittaa oppilaiden ja opettajan arkea. Opettajat kokivat yhteistyön arvokkaana ja siihen haluttaisiin käyttää enemmän aikaa. Sen sijaan erilaisia paperitöitä ja turhilta tuntuvia hankkeita haluttaisiin karsia. Opettajat kritisoivat erityisesti yhteissuunnitteluajan riittämättömyyttä. Yhteissuunnitteluaikaa ei kuitenkaan haluta lisätä, vaan opettajat toivovat, että sen sisältävien työtehtävien määrä nähtäisiin realistisemmin. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että tarvitsemme keskustelua opettajien työmäärään sekä tehtäviin liittyen. On syytä pohtia, sysätäänkö opettajille liikaa työtehtäviä, jotka pitäisi mahduttaa työtuntien sisälle. Yksi vaihtoehto voisi olla opettajien työtehtävien karsiminen, jolloin saataisiin lisää työaikaa opettajan varsinaisille työtehtäville.fi
dc.format.extent63
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöajan hallinta
dc.subject.othertyötehtävät
dc.titleLuokanopettajien näkemyksiä oppituntien ulkopuolisesta työajasta ja sen priorisoinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405103511
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopriorisointi
dc.subject.ysotyöaika
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright