Show simple item record

dc.contributor.authorTaskinen, Helena
dc.date.accessioned2024-05-07T13:32:31Z
dc.date.available2024-05-07T13:32:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-952-86-0136-4
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94728
dc.description.abstractTutkimukseni tehtävänä on selvittää aikuisten urasiirtymien elämänkerrallista merkitystä ja rakentumista. Elämänkerrallis-kerronnallisen tutkimukseni kohteena oli keski-ikäisten reflektiivisesti rakentamat urateemaiset elämäntarinat. Tarkastelen tutkimuksessani uraa toisaalta yksilön sisäisenä, subjektiivisena kokemuksena, toisaalta yksilöllisenä käsikirjoituksena, jota kirjoitamme suunnitelmallisesti ja ennakoiden, mutta myös jälkeenpäin reflektoiden elämämme tapahtumia ja ratkaisuja. Tutkimusaineisto sisältää 14 kerronnallista haastattelua. Sekä aineiston analyysitavat että tulosten raportointi ovat kerronnallisia. Tutkimukseen osallistuneiden urateemaiset elämäntarinat olivat yksilöllisiä, monikerroksisia ja dynaamisia kertomuksia koulutushakuun ja lähihoitaja-ammatinvalintaan johtaneista tekijöistä sekä hakupäätöksen rakentumisesta ja merkityksestä kertojien elämässä. Kuvaan tuloksissa urasiirtymän elämänkerrallista merkitystä muodostamani viiden tarinatyypin kautta. Urasiirtymän rakentumisen kuvauksessa tarkastelen identiteetin ja toimijuuden yhteen kietoutuneita ja dynaamisia kehitysprosesseja. Tarinatyypit sekä identiteetin ja toimijuuden kehitysprosessit muodostavat kerronnallisessa tutkimusaineistossani jatkumon. Aidon minuuden selkiytyminen -tarinatyypissä kertojien identiteetin ja toimijuuden kehitysprosessi näyttäytyi vahvistumisena, Merkityksellisyyden löytäminen -tarinatyypissä uudistumisena, Pätevyyden hakeminen -tarinatyypissä sopeutumisena, Välttämättömän valinnan tekeminen -tarinatyypissä selviytymisenä ja Uraperinnön jatkaminen -tarinatyypissä urautuneena. Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio liittyy aikuisena ammatilliseen koulutukseen hakeneiden koulutushakupäätösten moninaisten merkitysten ja rakentumisen tapojen tunnistamiseen, ymmärtämiseen ja hyväksymiseen. Tämän ymmärryksen pohjalta on mahdollisuus tunnistaa aikuisten ohjauksen ja uraohjauksen tarpeita ja pyrkiä vastaamaan niihin ennen koulutushakua, koulutuksen aikana ja siirryttäessä työelämään. Tulosten perusteella elinikäisen uraohjauksen palvelujärjestelmää tulee kehittää vastaamaan paremmin aikuisten ohjauksen ja uraohjauksen tarpeita. Avainsanat: urasiirtymä, kerronnallisuus, keski-ikä, jatkuva oppiminenfin
dc.description.abstractThis research aims to investigate the biographical meaning and construction of adults' career transitions. The subject of this biographical-narrative research is the reflective construction of career-related life stories by middle-aged people. In this research, I examine careers as an individual's internal, subjective experience on the one hand and, on the other hand, as an individual script that one writes in a planned and anticipatory way but also reflecting on the events and decisions of their lives afterwards. The research material includes 14 narrative interviews. Both the data analysis methods and reporting of results are narrative. The career-related life stories of the research participants were individual, multi-layered, and dynamic accounts of the factors that led to their decision to seek education and to become practical nurses, as well as of the construction and significance of the decision to apply for a job in the narrators' lives. In the results, I describe the biographical significance of a career transition through the five types of stories I have constructed. In describing the construction of career transition, I consider the intertwined and dynamic developmental processes of identity and agency. The story types and the developmental processes of identity and agency form a continuum in my narrative research material. The development process of narrators' identity and agency was seen as strengthening in the story type 'clarification of the authentic self', renewal in the story type 'finding meaning', adaptation in the story type 'seeking qualifications', survival in the story type 'making an unavoidable choice’, and narrowed in the story type 'continuing a career legacy'. The scientific contribution of the study is related to the identification, understanding, and acceptance of the multiple meanings and ways of constructing the decisions of adult vocational training applicants. This understanding will enable the identification of and efforts to address adults’ guidance and career counselling needs before, during, and in the transition to education and training. The results suggest that the lifelong career guidance service system needs to be developed to better meet adults’ guidance and career counseling needs. Keywords: career transition, narrativity, middle age, continuous learningeng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.rightsIn Copyright
dc.titleUrasiirtymä keski-iässä : Koulutushakupäätöksen ja lähihoitaja-ammatinvalinnan merkitys ja rakentuminen keski-ikäisten lähihoitajakoulutukseen hakeneiden tarinoissa
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-86-0136-4
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright